Itsenäinen ajattelija Elämmekö unessa?

Perussuomalaiset on nyt kolmanneksi suurin puolue HS:n gallupin mukaan

Perussuomalaiset jatkaa edelleen nousuaan. Nyt sen kannatus on 15,0% Helsingin Sanomien mielipidetiedustelussa.

SDP:n ja Kokoomuksen luvut olivat 19,5% ja 17,5%. Keskustalle mitattiin 14,4% ja Vihreille 12,0%. Vasemmiston kannatus oli 9,6%. Perussuomalaisten nousu on ollut huimaa, sillä kasvua on 3,9 %-yksikköä edelliseen mittaukseen.

Hallitusneuvotteluista voi ennakoida vaikeita eikä Perussuomalaisten sivuuttaminen hallituksesta ole läpihuutojuttu.

HS: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006063719.html

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

12Suosittele

12 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (166 kommenttia)

Käyttäjän LasseHietanen kuva
Lasse Hietanen

Hei. Kiitos Jarmo. Pidin. Kyllä on kiva. Jumala tekee "Ihmeensä". Siunaten, Lasse.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Melko lyhyen ajan sisään tehty kysely, joten tilastollisesti ei ihan vertailukelpoinen. Siksi persukatastrofi voi olla tuotakin pahempi. Viimeisten ek-vaalien alla on aina hävettänyt olla suomalainen. Mihin tämän kansan sivistys- ymmärrystaso on kadonnut kun populistien houkutus saa saman petoksen maistumaan kerta toisensa jälkeen. Mutta sitä saa mitä tilaa. Eikä kansa vaan opi.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Miettikää ihmiset! Hauska läppänne ja protestinne sataa äärioikeiston ja Putinin laariin.

https://www.theguardian.com/world/2019/apr/08/matt...

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä Vastaus kommenttiin #25

Kas, umpivasemmiston aviisiin linkattu. :D

Käyttäjän TuomoGren kuva
Tuomo Gren

Nessupaketteja saa lähettää myös tänne. Joskin hieman eri syistä. Saa lähettää!

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen Vastaus kommenttiin #43

Nessupaketti tulee, jos osoite selviää. Apua voi tarjota vaikkapa lähettämällä osoitteensa profiiliini koodattuun sähköpostiini. Myös merkkitoivomukset saatetaan huomioida.

Käyttäjän ErkkiLatvala kuva
Erkki Latvala

Eikös ne vihreätkin ole monta kertaa lähteneet kesken hallituskautta oppositioon

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Börjelle ns. vastapalloon. Minä taas häpeän kaltaisia vihreitä. On suorastaan häpeällistä olla suomalainen.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Ei minua hävetä olla suomalainen. Jos kommentoija Uimosta hävettää, niin onhan rajat auki. Ulkomailla voi aina esiintyä ruotsalaisena (-;
Ja mielestäni vihreitäkin pitää sietää. Se on vähän kuin entisvanhaan tuhkarokko lapsilla. Se piti vain potea ja sitten taas menoksi immuunina.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah Vastaus kommenttiin #26

Risto, sietää ja hävetä on kaksi eri asiaa. Sietää voi siitäkin huolimatta, että häpeää. Kyllä minäkin siedän. Miltei "rakastan". ;)

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen Vastaus kommenttiin #26
Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #26

#26
Joitakin hävettää olla suomalainen - sanoisin heille, että hävetkää mieluummin puheitanne. Demokratiassa on otettava vaalitulos kaikilta osin kansalaisten tahtona, eikä "väärin äänestämisenä" - ja pulinat pois, kuten kepulainen Johannes Virolainen joskus itseään ja muita opetti tappion hetkellä.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen Vastaus kommenttiin #26

Joutuu tosiaan kiihdyttämään ruotsin kielen elvyttämistä. Ensi torstaina medborgarinstitutin keskusteluryhmämme pakkoklubben tuleekin meille kylään.

Sen verran aktiivisesti persut meitä ajavat ulos EU:sta Venäjän etupiiriin. Pakoreitti on hyvä pitää avoimena.

Käyttäjän KalervoNiementaus kuva
Kalervo Niementaus Vastaus kommenttiin #78

B.U;"Ensi torstaina medborgarinstitutin keskusteluryhmämme pakkoklubben tuleekin meille kylään.
Pakoreitti on hyvä pitää avoimena."

Äitiä varmaan kannattaa muistuttaa, että keittää tarpeeksi kahvia.

Tarpeeksi monta vihreää kun muuttaa maastamme, niin jokaisen myötä paranee.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen Vastaus kommenttiin #100

Pakkoklubben kahvit keitellään meidän Loviisan kodissamme. Varmaan Reija leipoo opiskelijoille pullatkin. Kiitos kuitenkin huolenpidosta.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä Vastaus kommenttiin #78

Ruotsissa Venäjän vastainen SD on ollut nousussa. Jaamme siis yhteisen toiveen, että puolue saavuttaisi yksin enemmistön niin siellä ei tarvitsisi säätää niiden blokkirajojen kanssa.

Siellä kelpaisi Börjenkin elellä.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen Vastaus kommenttiin #102

Ruotsi on vanha sivistyvaltio joka jatkaa osana läntistä EU:ta. Persujen Venäjän ja Unkarin hallintomallin ja ihmisoikeuspolitiikan ihannointi ei oikein nappaa.

Käyttäjän jockerantanen kuva
Jocke Rantanen Vastaus kommenttiin #116

Josta tietääkseni rotuopit ovat 1900-luvun alussa lähteneet.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen Vastaus kommenttiin #117

Joihin Halla-aho oppihenkilöineen näyttää edelleen uskovan. Muut on päässeet noista ajoista ja opeista yli ajat sitten.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen Vastaus kommenttiin #78

Börje, lupaat vaan, mutta et uskalla lähteä.

Käyttäjän mattivtvirtanen kuva
Matti Virtanen Vastaus kommenttiin #78

Mihin sinä sieltä äitin kamarista lähdet?

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen Vastaus kommenttiin #124
Käyttäjän SakariJSaarilahti kuva
Sakari Saarilahti

#2

Börje Uimonen kirjoitti: "Mihin tämän kansan sivistys- ymmärrystaso on kadonnut kun populistien houkutus saa saman petoksen maistumaan kerta toisensa jälkeen."

Kansa on oppimatonta kaikkialla, populistit nousevat ympäri Eurooppaa, mutta miten se liittyy erityisesti suomalaisuuteen?

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Saatan ymmärtää, että jossain Unkarissa ei koulutus ja sivistys ole tavoittanut ihan kaikkia yhteiskuntaluokkia. Suomessa koulutus on ollut iskussa ainakin 60-luvulta lähtien ja vielä joutuu kokemaan jatkuvaa myötähäpeää määrätyn populismille alttiin kansanryhmän osalta.

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen

Älkää nyt ihmeessä hävetkö noin paljon. Nolo häpeän tunteenne on perin häpeällistä.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

FDR:ää mukaillen: Ei ole muuta hävettävää kuin häpeä itse.

Käyttäjän KankaanpJyrki kuva
Jyrki Kankaanpää

Tosiaan ihmetyttää miksi Suomessa Vihreiden kannatus on vieläkin yli kymmenen prosenttia. Muualla sivistyneessä maailmassa sen sisarpuolueet ovat jo kutistuneet marginaaliin. No Suomi on aina kulkenut vähän jälkijunassa, joten eiköhän meilläkin sivistyksen taso pikkuhiljaa nouse ja Vihreistä jää jäljelle vain myrkyn makuinen muisto.

Käyttäjän ajjmikkola kuva
Jouko Mikkola

Joo Ruotsissakin vihreiden kannatus yltää enää n.4%, kun fiksummat ovat sen totuuden puolueesta tajunneet. Ja kohujahan on seurannut kun vihreisiin on päässyt soluttautuun islamisteja, eräs pääsi jopa ministeriksi asti ennen kuin paljastui. Tämä vaan kertoo sen että kyse on hyväuskoisten idioottien puolueesta, jota islamistien on ollut helppo käyttää hyväkseen.

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen

"Mihin tämän kansan sivistys- ymmärrystaso on kadonnut kun populistien houkutus saa saman petoksen maistumaan"

Vaikea sanoa. Vihreät populistit ovat kyllä perin kieroja tunteisiin menevällä paatoksellaan. Mutta onhan viime gallupeissa Vihreät lievässä laskussa eli ehkä kansalaiset ovat viisastumassa.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

"Mihin tämän kansan sivistys- ymmärrystaso on kadonnut kun populistien houkutus saa saman petoksen maistumaan kerta toisensa jälkeen. Mutta sitä saa mitä tilaa. Eikä kansa vaan opi".

Elä jo muuta virka. Ja erityisen painokkaasti tämä pätee siihen vasemmistopopulismiin, vihreään populismiin ja niiden yhdistelmään.

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

Varsin ilkeää puhetta, joka toki on ollut Uimoselta melkoisen tavallista jo usein. Taas ollut ryyppypäivä?

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Jos suoraan sanon, niin aina ystävällinen kommentoija Kelhu pääsi yllättämään (-;

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu Vastaus kommenttiin #166

Heh... Välillä pitää minunkin yllättää:)

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Miltei 4 prosenttiyksikön nousu meillä ja Vihreillä kahden lasku. Kyllä tuota mittausta voi sanoa ainakin lupaavaksi. Hyvässä lykyssä vaalipäivänä PeSua kannattaa vielä useampi kuin ennakkoäänestyksessä.

Demarit eivät näytä onnistuvan sössimään ykköspaikkaansa, vaikka yritystä onkin ollut.

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Persut vaalienvoittajat ja SDP, suurimmat voittajat. Persut Sinisten kanssa lähellä Kokoomusta. Viimeksihän ihmiset äänesti Persuja ja silloin ei ollut Sinišiä, joten voi olla ehkä että nytkin Sinisten kannattajat äänestääkin Peruja todelisuudessa, vai?

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Pääasiahan on, että persut ovat ulkona hallituskuvioista, millään muulla ei ole väliä.

Demarit vie potin ja persujen oppositiotaival jatkuu, tuloksesta huolimatta.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Vaihda jo levyä vai onko grammarin neula jumittunut. Miten sen sinun aiempi ennustuksesi kanssa nyt onkaan? Onko 5 prosentin puolue ja häipyy kuviosta kokonaan pois? Katsohan edustamasi puolueen vasemmistoliiton kannatusta. Se vaan jurnuttaa siellä alle 9 prossan pinnassa tai lähempänä 8. Ei kannattaisi paljon suutaan soitella. No sinäkin taaplaat onalla huvittavalla tyylilläsi, kun ei ole mitään asiallista sanottavaa. Ei oikein koskaan.

Käyttäjän KankaanpJyrki kuva
Jyrki Kankaanpää

Nyt täytyy kyllä Ritalan puolustukseksi sanoa, että pari vuotta hän jaksoi nillittää persujen kuihtumisesta marginaaliin, mutta nyt on vaihtanut levyn soittamaan itkuvirttä oppositioon jäämisestä.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala Vastaus kommenttiin #21

Odottappa taas neljä vuotta, kyllä se totuus taas suullekin valkenee. :)

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman Vastaus kommenttiin #23

Niinpä, Timo Soinilla oli sentään halua ja kykyä osallistua maan johtamiseen. Halla-aho on pelkkä surkea nettitrolli, joka ei edes halua muuta kuin soittaa suutaan ja vainota ulkomaalaisia. Ei kauaa taas mene kun "kansa" on taas kauhean pettynyttä, kun protesti ei johda mihinkään tulokseen. Vastuulliset puolueet saavat siivota tämänkin turhan karnevaalin sotkut.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah Vastaus kommenttiin #29

Jouni hoi. Mitäs sinä teet sitten kommentissa kertomallasi? Trollaat niin kirjoitteluissasi kuin kommenteissasikin Halla-ahosta. :D

Käyttäjän KankaanpJyrki kuva
Jyrki Kankaanpää Vastaus kommenttiin #29

Sinulla ja Ritalalla on niin hirveä tarve käydä kiinni henkilöön, että olette kyvyttömiä kuuntelemaan mistä Halla-aho puhuu, ettekä osaa seurata mitä muissa EU-maissa on tapahtunut/tapahtumassa ja miksi.

Jos muut puolueet eivät siirry persujen linjoille, tulee persujen kannatus vain kasvamaan. Humanitääriseen maahanmuuttoon liittyvät ongelmat eivät tule poistumaan, vaan päinvastoin ne tulevat kasvamaan. Näin on tapahtunut muualla ja tulee tapahtumaan myös meillä. Ongelmien kasvaessa myös persujen kannatus nousee, ellei muut puolueet sitten siirry persujen linjoille.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman Vastaus kommenttiin #36

Kun Halla-aho joutuu ahtaalle, hän uhoaa kuin teini-ikäinen. Ei häntä voi vakavasti ottaa.

https://www.talouselama.fi/uutiset/jussi-halla-aho...

Käyttäjän KankaanpJyrki kuva
Jyrki Kankaanpää Vastaus kommenttiin #60

Tätä juuri tarkoitan. Tuosta haastattelusta takerruit tuohon yhteen erimielisyyteen toimittajan ja Halla-ahon välillä, millä ei ollut kokkonaisuuden kannalta mitään merkitystä. Jos viitsisit, vaikka lukea mitä hän esimerkiksi sanoi ilmastonmuutoksen torjunnasta ja muiden puolueiden turhasta moraaliposeerauksesta asian tiimoilta, niin huomaisit hänen puhuvan hyvin selkeästi ja järkevästi. Esim. demarit ovat Rinteen johdolla sekoilleet asian tiimoilta täysin käsittämättömiä. Toisena päivänä tulee lihaveroa tai rankaistaan autoilijoita, sitten mieli muuttuu yhdessä yössä, kun huomataan, että äänestäjät ei tykkää. Populistista perseilyä suoraan sanoen.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman Vastaus kommenttiin #64

Halla-aho levittää räikeitä valheita ulkomaalaisista, joita tietämättömät kannattajat sitten toitottavat eteenpäin. Näin helppo resepti puree näköjään suomalaisiin.

On syytä olla Uimosen tavoin pettynyt. Koulutusjärjestelmä ei ole tässä maassa läheskään sitä tasoa kuin omahyväisesti luullaan.

Halla-aho hyökkää EU:n yhteismarkkinoita ja euroa vastaan. Se sataa suoraan Putinin laariin.

Käyttäjän KankaanpJyrki kuva
Jyrki Kankaanpää Vastaus kommenttiin #65

Voisitko kertoa mitä räikeitä valheita ulkomaalaisista Halla-aho on levittänyt?

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman Vastaus kommenttiin #68

Valheet ovat jo Halla-ahon käsitteissä kuten "haittamaahanmuutto." Maahanmuutto on Suomelle elinehto, ei "ongelma," kuten Halla-aho esimerkiksi ISTV:llä viime perjantaina väitti.

Käyttäjän KankaanpJyrki kuva
Jyrki Kankaanpää Vastaus kommenttiin #94

Käytkö jatkuvasti niin ylikierroksilla, kun Halla-aho puhuu, että et ymmärrä mitä hän sanoo? Haittamaahanmuutosta puhuttaessa Halla-aho puhuu humanitäärisestä maahanmuutosta Afrikasta ja Lähi-Idästä, minkä hän on kyllä tuonut esille. Mikä ihmeen elinehto humanitäärinen maahanmuutto Suomelle on tai mitä hyötyä siitä on ollut? Haittaa on kyllä ollut, siksi EU:ssakin (ja Suomessa kaikki puolueet) käytetään termejä taakanjako ja vastuu, koska on kiistämätön fakta, että humanitäärinen maahanmuutto näiltä alueilta on taloudellisesti ja sosiaalisesti haitallista vastaanottavalle yhteiskunnalle.

Täytyy olla todellinen typerys, jos niputtaa kaiken maahanmuuton yhteen. Humanitäärinen maahanmuutto (haittamaahanmuutto) ja työperäinen maahanmuutto ovat aivan eri asia. Halla-aho on sanonut monesti, että kannattaa työperäistä maahanmuuttoa (osaajia, ei halpatyövoimaa).

Väitteesi siis on täysin valheellinen. Koitappa keksiä jotain muuta.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman Vastaus kommenttiin #98

Surulliseksi se vetää, kun katsoo, miten helppoa vihasaarnaajien on ihmisiä jekuttaa. Säälin niitä vastuullisia poliitikkoja, jotka joutuvat näiden bileiden jäljet siivoamaan.

Käyttäjän KankaanpJyrki kuva
Jyrki Kankaanpää Vastaus kommenttiin #109

Eli et löydä väitteillesi mitään tukea ja siirryt diipadaapan jauhamiseen. Aika perinteistä demarien toimintaa. Jauhetaan paskaa ja esitetään perusteettomia syytöksiä. Pelataan mielikuvilla, kun ei ole tarjota mitään faktoja.

Käyttäjän ajjmikkola kuva
Jouko Mikkola Vastaus kommenttiin #98

Muslimien maahanmuutto on nimenomaan sitä haitallista muuttoa, sen näki kyllä Ruotsissa asuessa, mutta naiivi Snellman ei sitä vaan ymmärrä.

Tässä hyvä kirjoitus ruotsalaisopettajalta mitä mm. seuraa haittamaahanmuutosta: ”Koululaitos on vapaassa pudotuksessa”. Aika ikävää tekstiä.

https://samnytt.se/larare-svenska-skolan-i-fritt-f...

Käyttäjän jockerantanen kuva
Jocke Rantanen Vastaus kommenttiin #94

Väität siis että 10 000 maassa luvatta oleskelevaa henkilöä joista ei ole mitään tietoa, missä ovat, keitä ovat, eivät olisi ongelma?
Väität että maahan tulevat henkilöt joilla ei ole toimeentulon edellytyksiä muulla tavoin kuin tulonsiirroilla, eivät olisi taloudellinen ongelma?
Siinä valehtelet surutta että Halla-ah olisi koskaan missään sanonut että "maahanmuutto on ongelma".
Tai sitten itselläni on paha lukihäiriö ja vikaa korvissa.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #65

Snellman kirjoitti: " Koulutusjärjestelmä ei ole tässä maassa läheskään sitä tasoa kuin omahyväisesti luullaan."

Totta. Suomalainen koulujärjestelmä voisi opettaa paljon laajemmin kriittisen ja käsitteellisen ajattelun ja laajemmin kaikkinaisen ajattelun filosofisia perusteita. Sama pätee myös aikuisten ikuiseen oppimiseen.

Kannattaa lukea K.Enqvistin ploki YLEn sivuilta: https://yle.fi/uutiset/3-10727419. Mainio kirjoitus otsikkoa myöten vaikka esimerkit ovatkin hieman löysiä.

Käyttäjän pasianttila71 kuva
Pasi Anttila Vastaus kommenttiin #65

Koulutus ei enää olekkaan sillä tasolla mitä se joskus oli ja sen on kokonaan tämän 1987 alkaneen miltei yhtäjaksoisesti kestäneen porvarikauden syytä.

Käyttäjän jockerantanen kuva
Jocke Rantanen Vastaus kommenttiin #64

Jos tuota haastattelun kohtaa analysoi edes pinnallisesti niin siinä toimittaja keskeyttää Halla-ahon kun Halla-aho on tulossa toimittajan mielestä epämieluisalle alueelle eli siih.en että Ruotsia on oma valuutta auttanut.
Toimittaja esittää uuden kysymyksen. Johon Halla-aho vastaa että "vaihdoit aihetta".
Sen jälkeen toimittaja ottaa esiin valtansa toimittajana eli kysyjänä ja Halla-aho sanoo että älä uhoa.
Normaalissa haastattelussa, kun ilmeisesti aikaa on, annetaan haastateltavan vastata kysymykseen eikä keskeytetä.

Jussi Halla-aho on ainoa puoluejohtajista joka ei huuda päälle, ei toista samaa asiaa uudelleen ja uudelleen samassa puheenvuorossaan. Vastaa siihen mitä kysytään, ei aloita joka kerta historian kertaamista suunnilleen 2000 alusta.
Kun joku alkaa huutamaan päälle niin Halla-aho vaikenee ja katsoo vähän ihmeissään kun ihmisillä ei ole minkäänlaisia käytöstapoja.
Ainoa puheenjohtajista jonka kanssa voisi keskustella ja olla eri mieltä. Voisi olla varma että saa rauhassa sanoa mielipiteensä ja että saa siihen asiallisia vastauksia.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman Vastaus kommenttiin #93

"Asiallisia" vastauksia : D - Halla-aho marisi vielä viime perjantaina ISTV:llä jotain Alman toimittajan "räpättämisestä."

Käyttäjän jockerantanen kuva
Jocke Rantanen Vastaus kommenttiin #95

No niinhän ne räpättivätkin. Keskustelijoiden päälle omiaan.
Eihän vaalikeskustelu ole toimittajien mielipiteiden julkituomista vaan keskustelijoiden.

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen Vastaus kommenttiin #29

"Timo Soinilla oli sentään halua ja kykyä osallistua maan johtamiseen.
"

Tuostakin olen kyllä täysin eri mieltä. Niin taitavat olla vihdoin monet muutkin mikäli sinisten kannatuksesta jotain voi päätellä.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen Vastaus kommenttiin #45

Timo Soinilla on halua ja kykyä kahmia itselleen hilloa niin paljon kuin tolpasta heruu.

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen Vastaus kommenttiin #29

"Timo Soinilla oli sentään halua ja kykyä osallistua maan johtamiseen.
"

Tuostakin olen kyllä täysin eri mieltä. Niin taitavat olla vihdoin monet muutkin mikäli sinisten kannatuksesta jotain voi päätellä.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Ottaako hermoon, taitaa ottaa, no oppositioaika parantaa taas haavat.

Koeta taas kestää neljä vuotta, ja katsotaan taas sitten miten menee kannatuksena kanssa.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah Vastaus kommenttiin #24

Vai hermoon? Älä viitsi esittää luulojasi. Sinähän annat vain noilla kirjoitteluillasi kuvan itsestäsi. Jokainen päätelköön millä sanalla tuota voi kuvata.

Käyttäjän pasianttila71 kuva
Pasi Anttila Vastaus kommenttiin #35

Onko tämä syt sitä sivistynyttä keskustelua. Ihan kuin olisitte jonkun "futisjoukkueen" kannattajia. Kyllä meidän joukkue vaan on paras ja teidän ei ole mitään.

Sunnuntain vaalien jälkeen joskus ennen heinäkuuta maahan perustetaan koalitio hallitus jossa yksikään puolue ei saa kaikkia omia tavoitteitaan läpi, tehdään siis norm kompromissi. Toiset on hallituksessa ja toiset oppositiossa. Mikään ei juurikaan muutu. Jokaisen puolueen kannattajat pettyvät, paitsi tietysti niiden jotka ovat oppositiossa.

Miksi tämä kaikki henkilöön menevä kinaaminen. Turhaa. Koska kaikki tulee jatkumaan niinkuin ennenkin aina siihen asti kunnes joku puolue saa yksinvallan. Jumala meitä siltä varjelkoot.

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen

No mutta ritalahan on vähän niinkuin politiikan meteourologi, "ennuste" muuttuu samaan tahtiin kuin keltaisen nesteen määrä vintissä.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen Vastaus kommenttiin #42
Käyttäjän JarmoHenttonen kuva
Jarmo Henttonen

Hienoa että jatkat ennustuksiasi, olet tähänkinasti onnistunut ennustamaan pieleen persujen kohdalla.

Käyttäjän pasianttila71 kuva
Pasi Anttila

Päinvastoin. Persut hallitukseen vastuuta kantamaan muiden mukana.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Persut ja Demarit samaan hallitukseen olisi kyllä iltapäivälehtien märkä päiväuni. Olisi joka päivälle kissan korkuisia otsikoita, kunhan vain Rinne tai Halla-aho suunsa avaisivat.

Samalla koittaisivat myös opposition tähtihetket.

Mutta ihan aikuisten oikeasti: ei Halla-aho suostu hallitukseen, vaikka puolue nousisi ykköspaikalle. Puolue hajoaisi kahdessa vuodessa ja Halla-ahon poliittinen ura olisi siinä.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Näin se menee, jos persut olisivat hallituksessa, he joutuisivat taas kerran luopumaan suurista unelmistaan, ja sitten se olisi taas puolueen menoa.

Joten ei Halla-aho suostu hallitukseen, vaikka ministerin paikka himottaakin, mutta kannattajakunta on niin sekopäistä, ettei sitä voi tehdä.

Ikuinen itkijä ja oppositiopuolue näillä tavotteilla, varmaan se sitten tyydyyttää, mutta kuinka kauan.

Hieman varovaisemmalla taktiikalla olisi voinutkin päästä hallitukseen, pienemmällä kannatuksella tosin, mutta se sitten taas ei kannattajia tyydytä, omituista on persujen kannattajakunta, kova meteli ja huuto, mutta vastuuseen ei pystytä.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Sellainen Tanskan mallin tyylinen tilanne voisi olla Suomessakin oikein hyvä.

Mitä Ritalan kommenttiin sekopäisyydestä tulee, niin kannatus on niin suurta että tämän ihmisryhmän leimaaminen sekopäiseksi täyttäisi teoriassa kuvitteellisen vihapuheen kriteerit. Mutta koska kyseessä on Ritala, niin asian vakavuus on suhteutettava siihen joten missään tapauksessa kyseessä ei ole vihapuhe.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala Vastaus kommenttiin #13

Ei se toimi Suomessa, sen kai nyt luulisi hiukankaan politiikkaa seuraavan ymmärtävän.

Vai vaikuttiko demarit isona oppositiopuolueena paljon tähän viime hallituksen päätöksentekoon?

Kiky, sote ja muut toimet.

Tuo on sellaista selittelyä, kun tiedät itsekkkin, että ei pääse hallitukseen, ja vituttaahan se.

Tuolla kannatuksella pitäisi olla hallituksessa, eli vika on peilissä.

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen Vastaus kommenttiin #22

"Ei se toimi Suomessa, sen kai nyt luulisi hiukankaan politiikkaa seuraavan ymmärtävän."

Kyllä tuo on selvästi toiminut jo nyt. Kokoomus ja monet muut ovat kopioineet suoraan mm. uusia maahanmuuttokantojaan perussuomalaisilta. Samoja kantoja joita vielä jokunen vuosi sitten väittivät mm. rasistisiksi.
Onhan se aikamoista populismia, kun jo Vihreiden puheenjohtaja moittii muita siitä ettei rajoja saatu kiinni.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000006058695.html

"
Haavisto IS:n Vaaligrillissä: Itäraja olisi pitänyt sulkea heti, kun Venäjältä alkoi vuonna 2015 saapua pakolaisia – ”kannattaa käyttää yleistä järkeä”
,

Haavisto tietenkin on oikeassa. Mutta mikä on vihreiden tai monen muun uskottavuus, kun kannat ovat pyöråhtåneet liki 180 astetta kohtuu lyhyessä ajassa... Ovatko aidosti viisastuneet vai kalastelevatko vain lisäkannatusta...

Ritalan puolustuksena sanottakoot että lähes ainoana Ritalan puolue Vasemmistoliitto on vielä uskossaan luja/sokea.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Kyllä minä uskon vakaasti, että Halla-aho omilla ehdoillaan hallitukseen suostuisi, mutta ne ehdot tulevat olemaan kaikille muille ylipääsemättömän vaikeat.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Tärkeintähän on tehdä sellaista politiikkaa mitä äänestäjät haluavat. Oppositioasemasta välikysymysaseen kanssa kaikki asiat saa keskusteluun ja hallituksen politiikkaan pystyy ehdottomasti vaikuttamaan, niin erilainen ja vaihtoehto perussuomalaiset on muihin puolueisiin verrattuna. Persujen kannatuksen kasvun pelko hillitsee hallitusta tekemään politiikkaa joka on lähempänä perussuomalaisten tahtotilaa.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Tuo vaara on varmaan olemassa. Soini meni hillotolpalle ilmeisestikin liian löysin ehdoin. Mutta tri Halla-aho mainitsi jossain kompromissit, joita hallitukseen osallistuminen vaatii. Eli jotain joustoa on, tiettyjen asioiden siirtämistä "seuraavalle hallitukselle" yms.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara Vastaus kommenttiin #30

Kylläpä taas tuli kivapuhetta...

Käyttäjän JanneHildn kuva
Janne Hildén Vastaus kommenttiin #38

Onneksi kommentti on poistettu.
Eli jokin raja onneksi olemassa, mitä kaikkea scheissea voi random antikvariaatin pitäjän arvovallalla tänne Usariin kommentoida.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes Vastaus kommenttiin #30

ritala, lainaistko älymittariasi ainoana omistajana?

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes Vastaus kommenttiin #30

ritala, lainaistko älymittariasi ainoana omistajana?

Käyttäjän mattivtvirtanen kuva
Matti Virtanen

Kai.
Tuskin nousee sentään ihan piikkipaikalle.
Ihan mikä tahansa hallituspaikka ei varmaan ole persuille tavoitteena.

Hallitusneuvotteluista tulee varmasti mielenkiintoiset jos galluppien mukaiset prosentit realisoituvat. Ei enemmistö porvarihallitusta sen paremmin kuin vasemmistohallitustakaan saada kasaan.

PS:n hajoaminen tuskin lähiaikoina on mahdollista koska puolueessa ei nyt ole juurikaan ristiriitoja. "Erimieliset" kun siirtyvät omaan puolueeseensa.

Käyttäjän MattiKouri kuva
Matti Kouri

On aivan selvä, että sellaista hallitusta ei tule, missä istuvat demarit ja persut yhdessä.

Aivan riippumatta siitä, kumpi olisi suurempi!

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Olipahan hesarilta gallup. Yhden gallupin nousu 4 prosenttiyksikköä on magnitudiltaan jotain ihan muuta. Kun muistetaan että kyseinen mielipidemittaus pohjaa osin kuntavaalien tulokseen niin se on perussuomalaisten kohdalla automaattisesti jarru. Voi olla että vaalien jälkeen Kallion kuplassa parta tutisee ja baskeriin pyyhitään surun kyyneliä.

Ritalalle myös ansaittu kiitos sinnikkäästä vaalityöstä puolestamme.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Onko seuraava hallitus persut+kristilliset?

Mähän olen toivonut, että persut olisivat hallituksessa ja prinsessa ulkoministerinä, mutta ei se taida onnistua kristillisten kanssa kahdestaan.

Mun kauppa käy koko ajan paremmin, kun persuista kirjoitan, persut niitä asiakkaita tuskin ovat, koska heille Aku Ankkakin on tietokirjallisuutta.

Toivon siis hyvää menestystä, sillä isona oppositiopuolueena on sitten taas aikaa haukkua kaikkea värillistä :)

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen

"Mun kauppa käy koko ajan paremmin, kun persuista kirjoitan
"

Ei Ritala ehkä olekaan aivan tyhmä mies. Mainostus usarissa on kielletty, mutta saahan sen tehtyä peitetymminkin ;)
Tuo mainostusteoria uhkaa osittain jo vallassa olevaa salaliittoteoriaa - eli sitä, missä Ritala lisää tahallaan perussuomalaisten kannatusta suoltamalla niin sakeaa materiaalia että innokkainkin punavihreä alkaa epäillä aatettaan.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala Vastaus kommenttiin #56
Käyttäjän niklaschristianrenner kuva
Niklas Renner

Persut on kyllä aika jokeri, täytyy myöntää. Katsoin Betssonin vedonlyöntikertoimista, että ovat siellä nyt selvä kakkonen, mutta saa nähddä.

https://sportsbook.betsson.com/fi/search?keywords=...

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Kappas! Onpa keskustan vedonlyöntikerroin mahtavan korkea. Ei kokoomuksenkaan kovinkaan pieni ole. Kertonee vaalitulosten suunnasta jotain!

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen

Tuosta olisi vähän aikaa sitten saanut potentiaalisesti hyvät rahat (persuja veikkaamalla). Mutta epäilin (ja epäilen yhä) demarien pitävän lievästi ykkössijan. Toiseksi suurimmaksi on jo paljon todennäköisemmät mahdollisuudet. Vähän siinä ja siinä, fifty-sixty.

Käyttäjän KH kuva
Kalevi Härkönen

”Elämmekö unessa?”

Siltä alkaa vaikuttamaan.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Elämme Putinin unelmaa, kansan hauska läppä ja protesti sataa äärioikeiston ja Venäjän laariin.

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

Joo, kohta juodaan Putin kaffeeta:)

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Jospa nyt Persut kertoisivat, että miten ajattelit tehdä sovittaa muiden puolueiden kanssa teille tärkeitä asioita.

1.maahanmuutto-ja turvapaikkapolitiikka. 2.EU-politiikka. 3.Ilmastomuutos.

Mitkä ovat ne puolueet, jotka näistä asioista pääsevät kanssanne sopimukseen.

Käyttäjän bvalonen kuva
Birgitta Valonen

Liikkuvana äänestäjänä äänestin perussuomalaisia. Odotan, että asioista pidetään yllä perussuomalaisten edustamia näkökulmia.

Niin, ja olipa tämä kivasti sanottu #30 "kun kannattajat ovat valtaosin älykääpiöitä, jotka eivät ymmärrä, että hallituksessa saa vain osan omista tavoitteista läpi".

Käyttäjän jjrposti kuva
Jari Räihä

Ehkäpä tulevalla eduskunnalla on selkärankaa muodostaa uusi porvarillinen hallitus, joka laittaa SAKn ruotuun ja Rinteen opposition kautta vaihtoon.
Viherstalinisteja ei missään tapauksessa pidä ottaa hallitukseen, vasureista puhumattakaan. Sosialismia haluavat oikeutenmukaset temarit hiipuvat muutenkin marginaaliin vanhetessaan, koska eivät kykene tuomaan milloinkaan mitään uutta.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Halla-aho kyllä ymmärtää, että hallitustie aukeaa vain luopumalla persujen keskeisistä tavoitteista, siksi poikkeavia ne ovat muiden puolueiden tavoitteiden kanssa, tämän tosiasian Mikko Kokkokin kommentissaan #17 myöntää. Halla-aho ymmärtää myös, että populistisen puolueen surma on lähteä vastuunkantoon mukaan, tämän tosiasian puolue sai kokea lähtiessään Sipilän hallitukseen sen äänettömäksi yhtiömieheksi ja näin kävi myös persujen edeltäjällä SMP:e joka kuihtui pois halltusksen osallistumisen seurauksena. Joten vaalituloksesta riippumatta Halla-aho tuskin edes harkitsee hallitukseen osallistumista ja tämän tosiasian olisi myös äänestäjien hyvä tietää.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Niin se menee, tuossa ylempänä laitoin kolme persuille tärkeää asiaa, niihin olisi kiva saada vastauksia, että mistä luovutaan ja mistä pidetään kiinni.

Käyttäjän AnttiKoskela kuva
Antti Koskela

Persuilta todella dramaattinen nousu. Olisin odottanut 13-14 prosentin lukemia.

Tämän valossa torstain YLE:n gallup - jossa PS on yleensä korkeimmillaan - voi olla paljon yli 15.

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen

Kaiken lisäksi tulee huomioida, että varsinainen tulos on Perussuomalaisten kohdalla ollut aina 1,5-2,5% galluppeja korkeampi. Niin käy nytkin.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Tuo ei kylläkään pidä paikkaansa, viime EK-vaaleissa viimeisimpien galluppien tulos heitti HS:n/TNS:n galluppia lukuun ottamatta prosenttiyksikön verran.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Eduskuntavaalit_2015

Käyttäjän 1 kuva
Freddy Van Vonterghem

Hyvältä näyttää, kun Ritala ja Snellman mesoa mitään ei voi mene pieleen.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala
Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Mutta eihän Vasemmistoliittokaan ole ollut hallituksessa vuosiin ja kuitenkin Petteri sitä kovasti tukee ja kannattaa.

Mitäs järkeä tuossa sitten on ollut ja on, sillä äärivasemmiston oppositiotaival sen kun vaan jatkuu näidenkin vaalien jälkeen ?

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Toivottavasti persulit muistavat kiittää keksijäänsä Soinia kannatuksestaan.

Jos Soini ei olisi vienyt hallituspaikkoja sinelmille, Halla-aho olisi hallituksessa ja vastuussa siinä missä Sipilä ja Orpokin. Eikä hajuakaan jytkyttelystä.

(varaus: sisältää aavistuksen kontrafaktuaalisuutta)

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

"Poliisi epäilee: Eduskuntaan pyrkivän puolueen kampanjointi täyttää rikoksen tunnusmerkistön"

Tämä tuskin on persut tällä kertaa - persut on poliisillekin liian iso kala.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000006064055.html

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Jos jatkat jutun lukemista, niin ehkä jossain vaiheessa pääset jutun toiseen kappaleeseen, jossa kerrotaan kyseessä olevan Suomen kansa ensin -puolue.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Tässähän se on:

Poliisi epäilee rikosta: Pienpuolueen vihamielisessä kampanjassa homoja ja maahanmuuttajia syrjiviä viestejä – SKE:n epäillään kampanjoineen myös toisen puolueen tontilla

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/poliisi-epaile...

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi Vastaus kommenttiin #71

Oli se tuossa Snellmanin linkkaamassa jutussakin.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman Vastaus kommenttiin #72

Kas - aluksi tuon linkin takana oli vain "Juuri nyt" ja tuo otsikko.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala Vastaus kommenttiin #71

Voihan räkä, taas yksi persujen mahdollinen yhteistyötaho on pulassa.

Kauheeta tämä sananvapauden riistäminen kunniallisilta ihmisiltä. :)

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio Vastaus kommenttiin #75

petteri ritala

Ei taida kauppasi saranat paljon kulua, kun kerkiät täällä päivystää aamusta iltaan !

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala Vastaus kommenttiin #79

Ei oo kauppaa, katsos neti on aina auki, mä pystyn tekemään töitä sohvalla istuen.

Ammatinvalintakysymys.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen Vastaus kommenttiin #81

Kokeilepa vielä makuultakin !

P.S. Mikä ihmeen ”neti” sinulla on siellä aina auki ?

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

"Jos jatkat jutun lukemista, niin ehkä jossain vaiheessa pääset jutun toiseen kappaleeseen, jossa kerrotaan kyseessä olevan Suomen kansa ensin -puolue."

Käytännössä koeteltu menetelmä käytössä:
En lue - en kuuntele - mutta kommentoin

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Persut saattaa vielä nousta lähelle Kokoomustakin ja kansa on sillai sanonut kantansa, kyse on siis kansanilmaisusta, kun ovat äänestänet Persuja, kansanilmaisua pitää myös kunnioittaa

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Kun kansa on äänestänyt, se on heiđän kantansa ja silloin pitää kunnioittaa kansaa, ja kunniottaa sillonkin, jos kansa antaa esim. Persuille paljon ääniä tai muillekin

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Kukaan persu ei vastaa tähän kysmykseen.

1.maahanmuutto-ja turvapaikkapolitiikka. 2.EU-politiikka. 3.Ilmastomuutos.

Mitkä ovat ne puolueet, jotka näistä asioista pääsevät kanssanne sopimukseen?

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

ritala ethän sinäkään vastaa jysymykseeni järkimittristasi..

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

Onko media jo päättänyt äänten jakautumisen,kuten presidentinkin vaaleissa viime vuosina?Vai mistä tämä tieto?YLE ainakin tilaa kokoomuslaisen kansanedustajan ,mediamoguli miljonääri eero lehden Taloustutkimukselta mielipidemittauksensa ,kuten muutkin vaalivaikuttamisen "tutkimuksensa"joita levitetään medioissa.Muissakin.

Rahalla saa ja hevosella pääsee,ihan sinne presidentinkin pallille.Venäjäviha ,vihapuhe,rasismi ,ilmastonmuutos jne.ovat olleet ainakin kokoomuksen ja kumpp.keskustan vaaliaseita viimeiset vuodet ja näyttää edelleen kelpavan medialle jonka omistavat ruotsalaiset ja nämä sisäpiirien miljonäärit suomessa.

MTV ja muut yksityiset äänitorvet saavat nekin veronmaksajien rahaa koska kokoomus-keskusta niin sopivat sipilän ja harkimon kesken.
Eli sielläkin propagantaa jaossa.Näyttää halpatyövoima kelpaavan muillekin kuin kokoomukselle,päätellen sitä kuinka moni kannatti nollatyösopimuksia ja vapaata suomeen kävelyä.

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

Kaikki nämä mielipidevaikuttamisgallupit pitäisi lailla kieltää suomessa.

Tommi Mäkinen

Eikös Persut ole ainoa puolue, joka ei kannata täysin hallitsematonta maahanmuuttoa? Kaikille muille puolueilla ihan okei, että joku tyyppi kävelee rajalle, sanoo asylum, niin alkaa palvelut pelaa paremmin kuin köyhillä, eläkeläisillä, työttömillä, jnejnejne.

SKEstä tänään hirvee kitinä jostai julisteista. En kannata enkä äänestä sitä, mutta ei se oo sen enempää ääripuolue kuin joku vasemmisto yms.

Jopa mainostetaan että tulkaa tänne, täällä saa rahaa ja kaikkee kivoi palveluja, ja sit kun tutkitaan niin niillä mitään oikeutta olla täällä mut ei sa palauttaakkaan, jäävät tänne keppostelemaan.
Väkivaltaa mm. raiskauksia sadoittain naisille ja lapsille mut ei tunnu muita haittaavan kuin persuja.

Ja ei tietenkään KAIKKI mamut raiskaa, JA suomalaisetkin raiskaa, mut kelatkaa paljon se lohduttaa noita satoja naisia ja lapsia, jotka nää mamut turvikset jne. on raiskannut, ja hyväl säkäl pilannut loppuelämän, tai jopa kuolleet?

Siksi PerusSuomalaiset <3

Käyttäjän MattiKouri kuva
Matti Kouri

Mäkinen!

Lainaan sinua hieman mukaellen:"mut kelatkaa paljon se lohduttaa noita satoja naisia ja lapsia, jotka nää kantasuomalaiset jne. on raiskannut, ja hyväl säkäl pilannut loppuelämän, tai jopa kuolleet?

Siksi EI PerusSuomalaiset."

Enpä tiedä, ymmärrätkö siltikään kuinka idioottimainen tuo tekstisi on!

Tommi Mäkinen

Hä? Suomalaiset raiskaa mitä raiskaa, niitä on aina pidetty alimpana pohjakastina, mutta pitääkö ehdoin tahdoin antaa tulla tänne lisää porukkaa notkumaan jotka raiskaa 10-20 kertaa herkemmin? Suurimmalla osalla ei oo mitään asiaa olla täällä, eikä niitä sais poistaakkaan koska ihmisarvot. Ja keskimäärin joka 70. afga ja iraki on syytteessä seksuaalirikoksesta.
Vai onko tuo nollasummapeli? Jos noi tulijat ei ois raiskannut noita satoja naisia ja lapsia, niin suomalaiset ois?

Edelleenkään en väitä että kaikki raiskaa, en ole ikinä väittänytkään. Tietyt vain monta monta kertaa herkemmin, varsinkin kun turhaan täällä palloilee.

Eiks nää suomikusipäitten raiskaukset riitä meille?? Jotain rajaa..

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Luulen kuitenkin, että varsinkin Uudellamaalla, minne Siniset on keskittänyt paukkunsa, ihmiset äänestävät henkilöä kuvitellen äänestävänsä Persuja, mutta ääni lipsahtaakin Sinisille – siis hukkaan. Näin voi käydä muuallakin maassa.

Tästä seurauksena saattaa olla Persujen nelos- tai ehkä kolmossija, ja kenties yhden uusmaalaisen Sinisen läpimeno. Loput sinisille menneet, vaikkakin Persuille ajatellut äänet menevät Kankkulan kaivoon.

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen

Luulen kuitenkin että valtaosa kansalaisista osaa tajuta mitä puoluetta äänestävät. Jos joku vahingossa sinisiä äänestää, niin vika voi olla toki vaikeasti korjattavissa.. mutta eiköhän noin pihalla olevat voi jo nyt laskea yhden käden sormin - toivoa sopii.

Käyttäjän timonenonen kuva
Timo Nenonen

Sunnuntaina Persut laittaa vilkun päälle ja pyyhkäisee suurimmaksi ja samalla pääministeripuolueeksi.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Kristillisten kanssa vai :)

Ei kauheen helppoo oo muodostaa hallitusta yksin, ja kun tuolla ylempänä laitoin persuille tärkeitä asioita, mistä kaikki muut puolueet ovat eri linjalla, niin miten se onnistuu.

Persuilla on omituisia haaveita, mutta ei lanikaan todellisuudentajua.

Käyttäjän kraavi95 kuva
Keijo Räävi

Persut lentää oppositioon niin että heilahtaa!

Käyttäjän jockerantanen kuva
Jocke Rantanen

Perussuomalaisethan ovat oppositiossa.
Hallituksessa ovat Kokoomus, Keskustapuolue ja Sininen Tulevaisuus.

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Ei ole, vaan kaikki ovat tällä hetkellä oppositiossa.

Ja se näkyy.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara

En tiiä kiinnitittekö huomiota eilen Alman tentissä, kuinka Sipilä puhui turvallisten maiden läpitulijoista turvapaikkashoppailijoina ja Orpo vakuutti, ettei tämän kaltaista maahan marssia tule tapahtumaan enää koskaan. Näin ne arvot ja pohjat muuttuvat.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Ja mitä molemmat ovat sanoneet persujen kanssa yhteistyöstä?

Ai sinäkin uskot vaalipuheisiin, kaipa ne nyt houkuttelee äänestäjiä mistä tahansa.

No se on kuitenkin hyvä, että on uskoa omiin, älä nyt kuitenkaan kauheasti pety, jos ja kun taas persut ovat oppositiossa.

Elämä on kovaa, mutta sen tien ovat persut linjallaan ihan itse valinneet, noihin aikaisemmin esittämiini kysymyksiin persuille tärkeistä asioista, joita muut eivät hyväksy, ei taidakaan tulla vastauksia.

Siperia opettaa.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara

Mato oppii, Pettereistä en ole varma.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala Vastaus kommenttiin #130

Mä olen jo oppinut, en elä haavemaailmassa, niinkuin jotkut. :)

”Äänestäjien hyvä tietää, että koko perussuomalaisten eduskuntaryhmä on ollut painamassa vihreää nappia pienituloisiin kohdistuneissa leikkauksissa.”

Tommi Mäkinen Vastaus kommenttiin #132

Kyllä kirvelee ritulia :D Kymmeniä kommentteja samaa ulinaa joka päivä jokaisen blogiin :D

Näkee, että Persujen menestys ottaa T-O-D-E-L-L-A koville.

Aanusta iltaan "eiku öyh oppositio öhö öhö rasismi öhö natseja matala äo öhö öyh saa nauraa vedet silmissä öhö niillä kuola valuu öhö suu vaahdossa rasismi öyh vain idiootit äänetstää öhö öhö öyh"

Raivon sumentavin silmin hakkaa läppäriä ja hymiöitä perään, että ihan hyvin tässä menee.

Koita kestää, vaikka todella kovaa näyttää sattuvan.

Käyttäjän PetriPirskanen kuva
Petri Pirskanen

Kiinnitin! Ja kiinnitin siihenkin että he sanoivat ettei tälläistä saa enää koskaan tapahtua. Kukaan ei kysynyt, miten he sen estävät? Tekoja ei ole tehty? Sopimuksia ei ole muutettu. EI MITÄÄN!! Jos Ensi kesänä tapahtuisi sama, ja hallituksessa olisi jokin variaatio näistä puolueista: Kesk.SDP.VAS.vihr.Kok. Ei heillä olisi mitään keinoja estää samaa tapahtumasta.. He eivät ole lisänneet rajatarkistuksia, ei sopimuksia muuttaneet, ei mitään!

Ja toinen asia mihin pitäisi puolueiden varautua on Venäjän raja. Milloin Venäjä tekee sen tempun että laskeekin pakolaiset tänne? Sit oltais kusessa!

Käyttäjän jockerantanen kuva
Jocke Rantanen

Juha Sipilä itse on sanont 5.9.2016, jo, että Ruotsista tulijat olisi voitu pysäyttää rajalle ja palauttaa.

Venäjän suhteen kuvittelen että Venäjä on pragmaattinen ja tässä tapauksessa se katsoo että sen etujen mukaista on että Suomi pysyy vakaana. Venäjä ei myöskään salli että sen läpi kävellään miten tahdotaan.
Toki Venäjä voi käyttää tällaista painostuskeinona.

Käyttäjän sepposimonen2 kuva
Seppo Simonen Vastaus kommenttiin #145

Niinpä kyllä jokainen itsenäinen maa voi sulkea rajansa vaikka kansainväliset sopimukset sen muka estäisi mutta mikä on sen päätöksen seuraukset.

ÉU-n tuli 2015 pakolaisia 1260000 joista Rutsiin tuli 163000 Suomeen 32000 Norjaan vaikkei ole EU maa 25000

Pitää kysyä minkä arvon annamme pohjoismaiselle yhteistyölle ja mahdolliselle loppumiselle.

Käyttäjän jockerantanen kuva
Jocke Rantanen Vastaus kommenttiin #156

Siis jos joku tekee jotain typerää niin meidänkin täytyy tehdä "Pohjoismaisen yhteistyön nimissä"?

Hyvä kysymys?

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Harrastelijamatemaatikkona extrapoloin kannatuskäyrät vaalipäivään, eli otin huomioon viimeisten muutosten suunnat ja suuruudet, jolloin sain tulokseksi:

Persut 19%
SDP 18%
Kokoomus 17%

Janne Rantala

Hienot vaalit tulossa sunnuntaina on kyllä pakko olla tv:n ääressä :)Halla-aho perussuomalaisineen tehnyt huikeaa työtä ja mahtavaa että edes yksi puolue ajaa suomalaisten asiaa etupäässä.Nyt on selkeä vaihtoehto ja Halla-aho taitaa olla puoluejohtajista parhaiten koulutettu joten hyvissä käsissä suomalaiset on pääministeri Halla-ahon johdolla :)

Käyttäjän pasianttila71 kuva
Pasi Anttila

Ehkä ne suomalaiset tarvitseevähän muutakin kuin maahanmuuton pysäyttämistä. Mitenkäs muuten ne perussuomalaiset on ajatellut ajaa suomalsten etuja. Ajaako ne kaikkien suomalaisten vai tietyn ryhmän etuja kun on aika vaikea ajatella puoluetta joka samalla agendalla kykenisi miellyttämään kaikkia kansalais ja intressipiirejä.

Miten muuten olet arvottanut nuo puheenjohtajien koulutukset?
Onko oppiarvo vain tärkeä vai onko johtajalla muitakin ominaisuuksia jotka voisivat edesauttaa johtamisessa?

Käyttäjän JarmoHenttonen kuva
Jarmo Henttonen

Miksi et lue persujen puolueohjelmaa, ei tarvitse kysellä täällä.

Käyttäjän jockerantanen kuva
Jocke Rantanen

Tuo on oikeastaan hyvin helppo kysymys.
Hallituksen ja sen ministerien tärkein tehtävä on ajaa maan etua.
Maan etu on aina myös kansalaisen etu, yksilön ja kaikkien.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Kukaan ei vastaa siihen kysymykseen, että kenen kanssa persut perustavat hallituksen.

Se nyt on tietysti jo selvä asia, että Halla-aho on pääministeri, siitä ei tarvitse väitellä.

Muuta KERTOKAA nyt rakkaat persut, että kenen kanssa se hallitus tehdään.

Persuille tärkeät asiat ovat:

1. EU-politiikan on muututtava - Ei kelpaa ainakaan kokoomukselle, demareille eikä keskustalle.
2. Maahanmuuttopolitiikkan muutos vielä tiukemmaksi - EI kelpaa kenellekään
3. Ilmastopolitiikka - Täysin eri linjalla muiden kanssa.
4. Halla-aho itse - Ei kelpaa kenellekään, niinkuin puheenjohtajat ovat sanoneet

Kertokaa nyt miten ihmeessä hallitus noiden kanssa muodostuu?

Eli jos jokaisen on jostain luovuttava, niin mistä persut ajattelivat luopua, ja miten se uppoaa sitten sinne kannattajajoukkoon.

Vaalien voittaminen on vasta ensimmäinen askel, ja hallituksessa saa ehkä maksimissaan kolmasosan tavoitteista läpi, mistä siis persukannattajat luopuvat?

Jos niin kävisi, että persut olisivat hallituksessa, mitä ei kyllä tapahdu, kannatus on parissa kuukaudessa sinisten tasolla.

Paras keino populistien tukahduttamiseen, on ottaa ne hallitukseen, se on jo nähty, ja voi sen toisenkin kerrant ehdä.

Käyttäjän mhatakka kuva
Markku Hatakka

Perussuomalaiset tuli kakkoseksi koululaisten nuorisovaaleissa!!!
Paikkoja 36. Virheet voitti...
”Vaikka kokoomus keräsi enemmän ääniä, hyötyi perussuomalaiset vaalipiirien viimeisten paikkojen jaosta siten, että puolue sai yhden paikan kokoomusta enemmän nuorten eduskuntaan.”

https://www.alli.fi/uutiset/vihreat-perussuomalais...

Tulokset
https://www.alli.fi/sites/default/files/2019-04/Tulosesitys-09042019%20PÄIVITETTY.pdf

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen

Tän hetkinen kalluppitulos kertoo että lapsista karisee virheet pois kun aikuistuvat. Ja vasurit on lastenkin mielestä siellä mihin kuuluvat.

Janne Rantala

Joo lapsille on kanssa selvää että jos teet töitä niin ei ole oikein että vasuri tulee jakamaan työsi tuloksen maailmalle ja kaupan päälle vittuilee sinulle.Vaikka koululaitos tekee kaikkensa aivopestäkseen lapset silti osassa ihmisissä on "varosulake" joka suojaa :)

Käyttäjän JarkkoKarlsson kuva
Jarkko Karlsson

HS Gallupin tulos vaatii selkeästi hallituksen muutosta. Gallup vrt. edellisiin eduskuntavaaleihin 2015.

Kesk. -6,7%
Ps. -2,7%
Kok. -0,7%

SDP +3,0%
Vihr. +3,5%
Vas. +2,5%

Perussuomalaisten ja Kokoomuksen kannatus 2015 eduskuntavaaleissa laski jo vuoden 2011 vaaleista. Nyt tulos näyttää vuosikymmenen huonoimmalta heille. Keskustalle historiallisen huonoa.

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Ritala jaksaa käydä yksinäisen miehen taistelua, mutta olkoon "antaa kaikkien kukkien kukkia".

Perussuomalaiset ei käy kuitenkaan hallitusneuvotteluja Ritalan kanssa eikä hallitukseen pääsy ole meille pakkomielle.

Nyt yritetään ensin saada vahva mandaatti kansalta. Viitteitä siihen on. Sitten asiat ratkaisee. Ennen neuvotteluja olisi typerää kertoa mistä tavoitteista luovuttaisiin.

Ota sunnuntai-illaksi jääpussi valmiiksi :))

Käyttäjän sepposimonen2 kuva
Seppo Simonen

Tuolla ylhäällä kommentoitiin että oppositioon jäädessä ei tarvise luopua puolueen itselleen päättämästä polittisesta linjasta tämä on faktaa. Puolue kuitenkin laskee mitä siitä hyötyy kannatus voi vaikka alkaa laskea ja tuhannen taalan paikka liukenee ohi.

Siispä mennä hallitukseen ja saada edes jotain omista vaatimuksista läpi mikä on sen hinta omaan puolueeseen syntyy oppositio joka sitten näkyy ja johtaa omissa puoluekokouksissa puheen johtajan vaihtumisena esim. SDP Urpilaisesta Rinteeseen, KOK Stubista Orpoon, PS Soinista Halla-ahoon, ainoastaan Keskustassa ei ole sisäistä oppositiota.

En lähde veikkaamaan kegkä muodostavat seuraavan hallituksen ja kuka on päämjnisterinä siinä. Kaikkiaan ihan hyvän blogipohjan Jarmo tähän toi.

Käyttäjän jockerantanen kuva
Jocke Rantanen

Ammutaan nyt se karhu ensin ja sitten ampuja jakakoon lihat.

Demokratiassa asiat menevät juuri niin että se on enemmistö joka päättää ja jos puoluejohto ei toimi puolueen enemmistön mukaan niin se saa mennä.

Airi Pulkkinen

Talouselämä 3.4.2019 Antti Rinne: "Pakolais-ja turvapaikkapolitiikkaan halutaan lievennystä: pakolaiskiintiöitä on kasvatettava ja perheiden yhdistämistä on helpotettava."

SDP:n ohjelmasta: Kehitysrahoitus on saatava nostettua 0,7 %:iin bkt:sta. Tälle vuodelle tähän on budjetoitu 989 miljoonaa euroa = 0,41 % bkt:sta, siis montako sataa miljoonaa lisää?

Ei tätä ymmärrä, ei mitenkään. Suomi elää koko ajan velaksi, säästetään kaikessa, leipäjonot kasvaa, vanhustenhoito mättää, liikenneväylien korjausvelka jo 2,5 miljardia ym. Mutta maailmanparannukseen tuntuisi löytyvän lisää rahaa.

Käyttäjän MattiKouri kuva
Matti Kouri

Kuulepas Airi!

Tähän on yksinkertainen vastaus.

Suomi ja suomalaiset elävät tässä maailmassa. (persuista heidän puheistaan päätellen en ole ihan varma:-D)

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää

”Luvut voivat muuttua aika paljonkin sen mukaan, miten puolueet saavat väkensä liikkeelle. Tämä koskee erityisesti sitä, kuinka vihreät, perussuomalaiset ja demarit saavat omat kannattajansa liikkeelle.”

Kokoomuksen ja keskustan äänestäjät ovat aina olleet varmimpia kannastaan. Varmalta näyttää enää ainoastaan se että kolmen suuren aika on ohi. Meillä on vaalien jälkeen viisi keskisuurta ja neljä pientä puoluetta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset