Itsenäinen ajattelija Elämmekö unessa?

Theresa May - Venäjä Skripalin myrkytyksen takana

Britannian pääministeri Theresa May on antanut Venäjälle huomiseen iltaan asti aikaa antaa vastaus Skripalin myrkytystapauksessa.

Tapaus otti siis uusia kierroksia tämän Mayn parlamentissa pitämän puheen takia.

Putinin tiedottaja on jo luonnehtinut ilmoitusta sirkukseksi.

Mayn mukaan kyseessä novichok-hermomyrkky, joka on sotilastason aine. Lisäksi May korosti, että ellei Britannia saa tyydyttävää vastausta niin se on valmis tarvittaviin toimiin.

Mitä nämä toimet olisivat niin sitä May ei kertonut.

Tämä tilanne voi vielä eskaloitua, mutta näyttää silta ettei Trumpilta tule apuja - vai tuleeko?

Juuri tulleen tiedon mukaan: "Hyökkäys oli piittaamaton, harkitsematon ja edesvastuuton, Valkoisen talon lehdistösihteeri Sarah Sanders sanoi."

Trump on toistaiseksi ollut hiljaa.

Lähde Iltalehti: http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201803122200806206_ul.shtml

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201803122200806651_ul.shtml

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (93 kommenttia)

Käyttäjän PekkaNrnen kuva
Pekka Näränen

On vain kaksi vaihtoehtoa: myrkkyisku tehtiin Venäjän valtiojohdon tieten tai joku klikki maan tiedusteluelimissä on tehnyt sen omin päin. Itse veikkaan ensimmäistä, jos ei jossain päitä putoa tämän seurauksena. Lavrov ja muut Venäjän patologiset valehtelijat eivät luonnollisestikaan myönnä Venäjällä olevan mitään tekemistä asian kanssa. Venäjä ajaa toiminnallaan itseään koko ajan syvemmälle paariavaltion asemaan ja on kohta verrattavissa Pohjois-Koreaan kansainvälisessä arvostuksessa. Venäjä taitaa olla suurvalta enää venäläisten omissa harhakuvitelmissa ja Putinin ase-esittelyvideoilla.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

"Venäjä taitaa olla suurvalta enää venäläisten omissa harhakuvitelmissa ja Putinin ase-esittelyvideoilla."

Jopa NL:n kommarijohtajilla oli Stalinin kuoleman jälkeen enemmän käsitystä diplomatiasta ja moraaliarvoja nykyiseen Venäjän johtoon verrattuna.

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Edellä oleviin ei voi "laittaa enää paremmaksi".

Ihme olisi, jos Putinin FSB tausta ei näkyisi.

"

”Señor Putin”

Presidentti Vladimir Putinin kytköksistä hämäriin kiinteistökauppoihin ja salattuihin omistuksiin Espanjassa on huhuttu jo pitkään. Presidentti on kuitenkin aina kiistänyt väitteet jyrkästi.

Miamin yliopiston valtiotieteen professori ja Venäjän tuntija Karen Dawisha on ruotinut Putinin Espanjan kytköksiä Putin’s Kleptocracy. Who Owns Russia? (”Putinin varkaiden valta. Kuka omistaa Venäjän?”) menestyskirjassaan. Verkkouutiset on kertonut kirjan paljastuksista tässä.

Dawishan mukaan länsimaiden tiedustelupalvelut seurasivat, kuinka Putin matkusti 1990-luvulla väärillä papereilla Espanjaan peräti 37 kertaa. Putin toimi tuolloin turvallisuuspalvelu FSB:n johtajana. Dawisha kertoo Putinin kanavoineen aikoinaan 28 miljoonaa dollaria Pietarin kaupungilta Dvadtsatyy Trestille eli 20. rahastolle.

Epäilyjen mukaan Putin olisi käyttänyt yhteyttään rahastoon useisiin rahansiirtoihin ystävilleen Venäjällä ja muualla. 20. rahaston kerrotaan siirtäneen rahaa ulkomaille etupäässä Espanjaan ja Suomeen.

Espanjan viranomaisten rakentama juttu perustuu osin nauhoitettuihin puheluihin ja epäiltyjen kiinteistöistä kerättyihin asiakirjoihin. Tutkinnasta julkisuuteen tihkuneiden tietojen joukossa on ollut mielenkiintoisia mainintoja, jotka saattavat valottaa myös Venäjän presidentin epäiltyjä salaisia omistuksia Espanjassa."

https://www.verkkouutiset.fi/britanniassa-myrkytet...

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/20180313220080682...

Tillersonin mukaan Venäjä on todennäköisesti vastuussa Skripalin myrkytyksestä. (Tillerson on USA:n ulkoministeri).

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Kätevä tapa siirtää Venäjän huomiota presidentin vaalien aikaan sisäpolitiikasta ulkomaille. Venäjä tietysti kiistää, mutta kansalaiset ymmärtävät maan väläyttäneen kehuttua aseteknologiaansa entisen loikkarin ollessa sopivan harmiton kohde.

Käyttäjän JanisPetrus kuva
Juha Hämäläinen

Yleensä, kun syyllinen löytyy omista joukoista syntipukki löytyy kuin apteekin hyllyltä.

Esimerkki:
Kun kaksi lentokonetta romahdutti kolme pilvenpiirtäjää vapaan pudotuksen nopeudella symmetrisesti omille sijoilleen, syyllinen löytyi heti, osama, ja sitten alkoikin irakin tuhoaminen köyhdytetyllä uraanilla, vaikka osama ei liittynyt irakiin mitenkään.

Julistaako britit sodan nyt venäjää tai kenties irania vastaan? EI, jos asiat kulkee wanhalla logiikalla!

”Putin on syyllinen, siksi meidän on hyökättävä kiinaan.”

Käyttäjän petriluosto kuva
Petri Luosto

Nyt sinä takerrut WTC:n liittyviin salaliittoteorioihin, joita ET pysty todistamaan. Unohdat sen, että pilvenpiirtäjissä oli törmäyskohdan yläpuolella paljon massaa, useampia kerroksia, ja kun se lähti liikkeelle, niin sitä ei voitu pysäyttää millään. Siinä maan vetovoima auttoi sitä samalla.

Toiseksi riittää, että teräs kuumenee, jolloin se menettää kantokykyään, ja kun se menettää tarpeeksi kantokykyä, niin se ei jaksa kannatella yläpuolella olevia rakenteita, vaan koko rakennus sortuu niiden painosta.

Kolmanneksi WTC tapahtui 2001 ja Irakin sota 2003. Se ei ollut niin suoraviivaista toimintaa kuin väität ja sellaiset NATO-maat kuin Saksa ja Ranska kieltäytyivät tukemasta hyökkäystä Irakiin.

Kukaan ei ole puhumassa sodanjulistamisesta tai hyökkäämisestä minnekään, paitsi sinä. Omat spekulaatiosi osoittaavat vain sen, että sinun oma harhainen logiikkasi toimii vain oman pääsi sisällä.

Käyttäjän JanisPetrus kuva
Juha Hämäläinen

Tuo oli parodiamainen kuvaelma siiten miten maailma toimii. Usein olen huomannut, että finneillä on tosikoiksi haukkumiaan sakujakin huonompi parodiasilmä, koska he istuvat sen päällä (Hämiö).

Käyttäjän petriluosto kuva
Petri Luosto Vastaus kommenttiin #8

Parodian tekeminen asiasta, jossa kaksi ihmistä (Skripalit) makaavat sairaalassa melkein kuolemankielissä ja yksi poliisi on vakavasti loukkaantunut, sekä parikymmentä ihmistä joutui käymään sairaalassa, osoittaa aivan erityistä matalamielisyyttä. Vain typerykset tekevät parodiaa sellaisista asioista.

Käyttäjän JanisPetrus kuva
Juha Hämäläinen Vastaus kommenttiin #9

Tämä on niin joka päivää tänä päivänä, että ihmisiä kuolee ja loukkaantuu, mutta joidenkin teoista saa metelöidä miten haluaa, joidenkin tekoja hyssytellään.

Maailmasta on tehty yksi helvetin iso parodia, eikä se oli minun vikani, eikä tuosta voi erikeen ketään syyttää, paitsi venäläisiä......

Käyttäjän petriluosto kuva
Petri Luosto Vastaus kommenttiin #10

Se, että jotain ihmistä vastaan tehdä salamurhayritys käyttämällä neuvostovalmisteista hermomyrkkyä keskellä kirkasta päivää ja samalla vaarannetaan kymmenien, kenties satojen ihmisten henki ja terveys, aina kerää huomiota. Samalla kun se tehdään toisessa maassa, niin siitä tulee helposti kansainvälinen selkkaus.

Vain sinä olet tekemässä maailmasta parodiaa, kukaan muu täällä ei ole syyllistynyt siihen. Jos vähänkin ymmärrät asian vakavuutta, niin sinulla olisi maalaisjärkeä olla laskematta leikkiä siitä.

Käyttäjän JanisPetrus kuva
Juha Hämäläinen Vastaus kommenttiin #12

Eikö sinun mielestä ole outoa, että tekijä käytti ainetta, joka on yhdistettävissä tekijään, kuin käyntikortti?

Käyttäjän petriluosto kuva
Petri Luosto Vastaus kommenttiin #15

Novichokia ei myydä maitokaupassa. Se on hermomyrkkyä, jonka alkuperä voidaan varmistaa sangen tarkasti, koska sen valmistamiseen tarvitaan ammattitaitoa ja hyvinvarustettua laboratoriota.

Tämän lisäksi Putinin tiedetään sanoneen, että hänen maansa vihollisille tarjotaan myrkkyä. Näin hän sanoi maaliskuun 7. päivä, eli melkein viikko sitten, kun Skripalit oli jo myrkytetty:

"Vladimir Putin has warned Russia's enemies they will 'be served with poison' as police revealed a Russian spy and his daughter were 'targeted specifically' with nerve agent."

Lähde: http://www.dailymail.co.uk/news/article-5473277/Vl...

On ällistyttää, että Putin puhui tuolla tavalla Skripalien myrkytyksen JÄLKEEN (myrkytys tapahtui 4. päivä) ja on aivan yhtä ällistyttävää, että typerykset ovat valmiina antamaan hänelle vapaudut vankilasta -kortin. Olen lähes varma, että Skripalien myrkytys täyttää valtioterrorismin määritelmän, ja sen takana oli FSB.

Käyttäjän JanisPetrus kuva
Juha Hämäläinen Vastaus kommenttiin #21

Toisaalla netin ihmeiden seassa on toisenlaista tietoa....

"The Novichok agents are thought to be far more difficult to detect during manufacturing and far easier to manufacture covertly, because they can be made with common chemicals in relatively simple pesticide factories".

Linkki löytyy kommentista 19.

Käyttäjän petriluosto kuva
Petri Luosto Vastaus kommenttiin #24

Ottaen huomioon millaista myrkkyä se on, niin sen valmistamiseen tarvitaan hyvin tarkat turvantoimet. Sen valmistaja tai käyttäjä tuskin haluaa olla omien "keitoksiensa" koekaniini.

Tässä on Reutersin faktalaatikon tietoa Novichokista:

"* Novichok agents are believed to be five to 10 times more lethal, although there are no known previous uses. Moscow is not believed to have ever declared Novichok or its ingredients to the Hague-based Organisation for the Prohibition of Chemical Weapons (OPCW), which oversees a treaty banning their use."

Lähde: https://www.reuters.com/article/us-britain-russia-...

Tuollaisen aineen "turvallisen" käytön suhteen käyttäjän täytyy olla äärimmäisen huolellinen. Jos aineen käyttäjä myös altistuisi aineelle, niin hän olisi viranomaisille johtolanka elävänä tai kuolleena rikosta selvittäville viranomaisille.

Käyttäjän JanisPetrus kuva
Juha Hämäläinen Vastaus kommenttiin #26

”The weapon´s originality lies in the simplicity of its components, which are used in civilian industry and which cannot, therefore, be regulated by international experts”, says Vil Mirzayanov.

https://books.google.fi/books?id=7ZnXZfwWwgcC&pg=P...

Käyttäjän petriluosto kuva
Petri Luosto Vastaus kommenttiin #35

Jos kerran käytät Mirzajanovia lähteenä, niin sinun kannattaa lukea tämä:

http://www.newsround247.com/2018/03/13/scientist-r...

"Vil Mirzayanov described the use of the lethal toxins as a ‘brazen’ attack by Vladimir Putin (pictured), who ‘thinks he can use everything to kill enemies’

‘It’s a brazen attack,’ he said. ‘Putin thinks he can use everything to kill enemies. They don’t tolerate any opponents.

‘They should be punished. It’s an open demonstration of this Russian terrorism.

‘The Russian government is telling people who are thinking about revealing more secrets that they can expect the same fate.’"

Käyttäjän PekkaNrnen kuva
Pekka Näränen Vastaus kommenttiin #21

Alkaa näyttää yhä todennäköisemmältä, että Venäjä on halunnutkin maailman tietävän heidän olevan vastuussa murhayrityksestä. Sanoma on: voimme tehdä mitä meitä huvittaa, ettekä te voi sille mitään! Kukaan joka "pettää" Venäjän ja sen turvallisuuskoneiston, ei ole turvassa missään päin maailmaa! Tähän röyhkeään ja ylimieliseen suhtautumiseen kuuluu tietysti myös, että virallisesti kaikki vastuu kuitenkin kategorisesti kiistetään ilmiselvistä todisteista piittaamatta. Sama tendenssi MH-17:n pudotuksessa ja dopingskandaalissa. Venäjä on alkanut lopullisesti asemoitua roistovaltioiden joukkoon, jolta sivistynyt maailma ei enää voi odottaa yhteistyöhalua missään asiassa.

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen Vastaus kommenttiin #12

Petri Luosto, kansainvälisten väärintekosten asiantuntija tuskailee kansalaisten ajattelemattomuutta.

Luuleeko Luosto, etteivät muut suurvallat tapata ihmisiä missä lystäävät ja oheisuhreista piittaamatta. Miten Venäjän teot ovat niin hirveän erilaisia kuin USAn tai Englannin. Kaikki teloittavat pettureita ja poliittisia vastustajiaan muun tappamisen ohella.

Kun Bill Clintonia haastateltiin hänen kautensa lopussa niin hän oli tyytyväinen siihen, että hän allekirjoitti vain alle 200 ihmisen salamurhausluvan eivätkä nämä olleet vain terroristeja.

Jussi Säntti Vastaus kommenttiin #39

"Kaikki teloittavat pettureita ja poliittisia vastustajiaan muun tappamisen ohella."

Keitä USA ja UK on teloittanut, paitsi Rosenbergit? Killed in action on vähän eri juttu.

Käyttäjän petriluosto kuva
Petri Luosto Vastaus kommenttiin #39

Älä mussuta. Missä mikään muu suurvalta on nykyaikana tappanut tai koettanut tappaa vihollisina pitämiään ihmisiä käyttämällä radioaktiivisia aineita (Litvinenkon tapaus) tai hermomyrkkyjä (Skripalien tapaus)? Kerro mitkä USA:n tai Britannian teot ovat verrattavissa näihin tapauksiin? Sinun myös kannattaisi ottaa huomioon se, että Skripalien tapauksessa noin kaksikymmentä täysin sivullista ihmistä joutui hakemaan lääketieteellistä apua:

"A total of 21 people have received medical treatment after falling ill following the poisoning of former Russian spy Sergei Skripal, police have said."

Lähde: http://www.independent.co.uk/news/uk/crime/sergei-...

"Kun Bill Clintonia haastateltiin hänen kautensa lopussa niin hän oli tyytyväinen siihen, että hän allekirjoitti vain alle 200 ihmisen salamurhausluvan eivätkä nämä olleet vain terroristeja."

Missä Clinton on sanonut näin tarkalleen ottaen? Saisiko tästä linkin? Tiedän, että olet sen kaltainen disinformaation jakaja, että sinuun ei voi luottaa tippaakaan. Toisin sanoen osoitat todellista tekopyhyyttä alkaessasi saarnaamaan omaa "paremmuuttasi" ja toisen "huonoutta" muille ihmisille.

Käyttäjän PekkaNrnen kuva
Pekka Näränen Vastaus kommenttiin #39

Whataboutismin mestarit Juha Hämäläiset taas vauhdissa ... :)

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #10

Juha Hämäläinen, sinulla tuntuu olevan varma tieto siitä, ettei Venäjä ole vastuussa kaksoisagentin ja hänen tyttärensä myrkytyksestä Englannissa. Mikä taho on vastuussa, kerro jos tiedät? Muutoin kommenttisi on koomista parodiaa.

Käyttäjän JanisPetrus kuva
Juha Hämäläinen Vastaus kommenttiin #51

Heh Villikari. Ihanko oikeesti olet sitä mieltä, että jos en ole samaa mieltä teidän kanssa tiedän tappajan nimen?

Kysy vielä kuka surmasi Kyllikki Saaren niin saadaa oikein herskyvät naurut.

BTW. Et sinäkään tiedä VARMASTI että kyseessä oli Venäjä, koska sitä ei ole vielä missään kirkossa tai oikeudessa kuulutettu. Tämä kansanoikeus on huutanut voittajan kasaan ja kiihotus on huipussaan!

Käyttäjän petriluosto kuva
Petri Luosto Vastaus kommenttiin #54

Tämä oli sinun ensimmäinen lauseesi: "Yleensä, kun syyllinen löytyy omista joukoista syntipukki löytyy kuin apteekin hyllyltä."

Toisin sanoen tulit höpöttämään false flag -operaatiosta ilman mitään todisteita. Toiseksi, tätä asiaa on tutkittu tämän kuun 4. päivästä lähtien, joten toisin kuin väität, syyllinen ei ole tullut apteekin hyllyltä.

Käyttäjän JanisPetrus kuva
Juha Hämäläinen Vastaus kommenttiin #58

Onko sinulle tai muilla raivoseisokeilla jotain todisteita, jotka kestävät oikeuden?
Vai raivoatteko ihan vaan osoittaaksenne ylemmyyttänne?

Käyttäjän petriluosto kuva
Petri Luosto Vastaus kommenttiin #62

Sinä se täällä jauhat täyttä puutaheinää, kuten jo viestisi numero 6 osoittaa. Se myös osoittaa, että olet tekopyhä pelle. Ensiksi esität naurettavia salaliittoteorioita ja sen jälkeen uhriudut itkien väittämällä muista ihmisistä, että he osoittavat ylemmyttään, kun et itse pärjää.

Käyttäjän JanisPetrus kuva
Juha Hämäläinen Vastaus kommenttiin #65

Kyllä mä pärjään, ihan varmasti. Tule kokeilemaan, kun näyttää olevan verensokerit sopivasti sekaisin. Onneton kädetön körri!

Käyttäjän petriluosto kuva
Petri Luosto Vastaus kommenttiin #68

Ei siltä näytä. Kirjoituksesi ovat niin sekavan harhaisia, että jokainen järkevä ihminen tuntee sääliä sinua kohtaan. Sinä vain postaat yhtä linkkiä typeränä nahjuksen keskusteluun ja kun jäät häviölle, niin lähdet henkilökohtaisuuksiin, kuten viestissäsi 62.

"Onko sinulle tai muilla raivoseisokeilla jotain todisteita, jotka kestävät oikeuden? Vai raivoatteko ihan vaan osoittaaksenne ylemmyyttänne?"

Mitä tuot tuolla viestilläsi keskusteluun, trolli?

Käyttäjän JanisPetrus kuva
Juha Hämäläinen Vastaus kommenttiin #69

Sä olet poika liian tosissasi ja se ei tee sun verenpaineelle hyvää. Relaa hyvä veikko.

Elämä on kivaa, jos ei riehu turhia.....

Ps. Tämä ei ole mikään kilpailu! Täällä oli ennen kivaa, mutta sitten iski fobia sinne ja fobia tänne sekä viharaivoseisokki, joka näyttää tyhjentävän päät!

Vihatkaa veikkoset mitä ja ketä haluatte, mutta minua ette silti voi pakottaa vihaamaan ketään vaikka kuinka yrittäisitte.

Minä teen mitä haluan. Jotkut tekee mitä niiltä halutaan! Onnea seuraavalle kirjallesi!

Käyttäjän PekkaNrnen kuva
Pekka Näränen Vastaus kommenttiin #70

Mikä näitä Juha Hämäläisiä vaivaa ... :D ?

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala Vastaus kommenttiin #70

Kyllä sut on helppo saada vihaamaan, älä narraa :)

Käyttäjän JanisPetrus kuva
Juha Hämäläinen Vastaus kommenttiin #90

EI banaanin antaminen johdu vihasta vaan turhasta länkytyksestä. (Hämiö)

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #54

Hra Hämäläinen: "Ihanko oikeesti olet sitä mieltä, että jos en ole samaa mieltä teidän kanssa tiedän tappajan nimen?"

Siis samaa miltä mistä? En ole väittänyt mitään tahoa syylliseksi. Ammuskelet nyt omia olkiukkojasi.

Koska en ole varma, en myöskään mene kertomaan, ettei syyllinen ole Venäjältä niin kuin sinä annat ymmärtää. Miksi??

Etkö huomannut sarkastista ivaa kun tivasin muita potentiaalisia syyllisiä sinulta, joka näytät TIETÄVÄN kuka ei ole syyllinen. Joku varmasti on. Itsemurhasta ei voi olla kyse.

PS. Washingtonissa ovi käy mutta kaikki lähtijät ja toisinajattelijat jäävät kuitenkin henkiin. Moskovassa poliittisten vastustajien ja pettureiden henki näyttää olevan löyhässä. Onko tämä vain väärää tulkintaa mielestäsi?

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

Pete!

Usan osuus tai miksi sitä voidaan sanoa, on ne virtuaali koneet kansallisen siviili ilmailun tutkanäytöllä. Oli sotaharjoitus nimeltään Noard, johon osallistui sotilas ilmailu ja siviili ilmailu. Siinä oli tiettyjä scenaarioita mitä harjoiteltiin mm terrori-isku.

Kun koneet olivat törmänneet torneihin, otti siviili ilmailun viranomainen FAA yhteyttä Sotilas ilmalun puolelle, poistaakseen ne virtuaalikoneet jotka sotilaat olivat syöttäneet.

Vastaukset oli "hetki pieni", "hiljaisuutta", Hetki vielä". Mitään ei kumminkaan tapahtunut.

Siviili ilmailun FAAn pomo teki ainoan ja oikean ratkaisun, käski kaikki siviilikoneet välittömästi laskeutua lähimmälle lentokentälle.

Tutka ruuduille jäi tällöin vain ja ainoastaan ne Sotilaiden syöttämät virtuaalikoneet ja mahdollisesti jokin kaapattu lentokone.

Ihme jengiä siellä sotilaspuolella, jos kerran osataan syöttää virtuaalikoneita tutkanäytöille, mutta ei osata poistaa.

Käyttäjän petriluosto kuva
Petri Luosto Vastaus kommenttiin #81

Tuo kuulostaa olevan aikamoista puppua. Olisiko mahdollista saada linkkiä noihin tietoihin, sillä en löydä tietoa sotaharjoituksesta nimeltä Noard. Lähinnä sitä oleva sotilastermi, jonka tiedän, on NORAD, ja se on lyhenne sanoista "North American Aerospace Defense Command", ja sen vastuulla on Pohjois-Amerikan ilmatilan puolustus.

Linkki: https://en.wikipedia.org/wiki/North_American_Aeros...

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine Vastaus kommenttiin #84

Joo NORAD, sorgge. Virallisesta selonteosta löytyy siviilipuolen ja sotilaspuolen yhteistyö, että siviilitutkien käytöstä.

https://www.youtube.com/watch?v=bo1ZtpKqlYw

Käyttäjän petriluosto kuva
Petri Luosto Vastaus kommenttiin #81
Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Olisin kiinnostunut näkemään edes yhden todisteen siitä, että kaasumyrkytyksen tekijä olisi joku muu kuin Venäjän edustaja. Venäjällähän on ainakin motiivia ja keinoja tähän ja teon kiistäminen on doping-tapausten luokassa. Eikäpä silläkään sektorilla ole vältytty yllättävistä kuolemantapauksista:
https://www.is.fi/yleisurheilu/art-2000001122743.html

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Kyllä. Tämä toimittaja Politkovskajan murha kanssa muistetaan vuodelta 2006: https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000000066837.html

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Olisin kiinnostunut näkemään edes yhden todisteen siitä, että kaasumyrkytyksen tekijä olisi joku muu kuin Venäjän edustaja."

Näin kai rikostutkita tehdään, etsitään ketkä eivät voi olla syyllisiä, poistetaan heidän syyllisyysolettamansa ja tuomitaan jäljelle jäänyt.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Entä mitä Makkonen arvelee, onko Venäjä luovuttanut tappavaa sotilaskäyttöön tarkoitettua hermomyrkkyä ulkomaalaiselle tai säilyttää sitä niin huolimattomasti että ulkomaalainenkin saa haltuunsa?

Käyttäjän JanisPetrus kuva
Juha Hämäläinen Vastaus kommenttiin #16

Tuota käytettyä myrkkyä teki Neuvostoliitto 70-80 luvulla ja Britannian yleisradioyhtiö Novichok tarkoittaa venäjäksi "uutta tulokasta".

Eli jälki on aika vanha ja periaatteessa tuota voi olla kenellä vaan hallussaan sen jälkeen, kun CCCP pyllähti persiilleen.

Tässä taitaa olla kyse jostain isommasta, kuin parin kuolemasta ja muutaman kymmenen, jotka sattuivat olemaan väärässä paikassa väärään aikaan, loukkaantumisesta.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #18

Tässä asiantuntija-arvio.

Novichokin lännelle paljastanut venäläistiedemies: Vain Venäjä voi olla syyllinen – ”10 kertaa voimakkaampaa kuin mikään muu tunnettu hermomyrkky”

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005601817.html

Käyttäjän JanisPetrus kuva
Juha Hämäläinen Vastaus kommenttiin #22

Kommentti 19. Lue ja vertaa tietoa finnitietoon. Kumpi on oikeassa?

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #23

May sanoi eilen puheessaan parlamentille että on jäljitetty Novichokiksi.

Käyttäjän raimoylinen kuva
Raimo Ylinen

"Näin kai rikostutkita tehdään, etsitään ketkä eivät voi olla syyllisiä, poistetaan heidän syyllisyysolettamansa ja tuomitaan jäljelle jäänyt."

Ilmeisesti Britanniassa tehdään näin mutta ehkä kuitenkin tarvitaan todisteita syyllisyysolettaman poistamiseen! Olisipa Suomessa samanlainen systeemi, niin esimerkiksi Auer olisi istumassa elinkautista.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen Vastaus kommenttiin #31

Sen mitä olen rikostutkintoja seurannut niin yleensä etsitään todisteita syyllisyydestä, etsien motiiveja ja todisteita. Tuomiolle pitää länsimaisessa käytännössä olla vankat perusteet eikä pelkkä epäilya riitä tuomion perusteeksi. Tässä keississä Venäjän motivaatio vaikuttaisi kummalliselta onhan vakoilutapaus jo vanha, ellei Venäjä sitten tahallisesti haluaisi huonontaa mainettaan. Mietityttää mitä tämä ex-vakooja on puuhaillut viime aikoina, ettei vain olisi eksynyt väärään seuraan.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen Vastaus kommenttiin #34

Motiivit voisi tietää Putin, vaan ei ehkä kertoisi?
Itse veikkaan motiiviksi sitä, ettei "porukan pettureita" jätetä henkiin. Tämän pitiäsi ehkäistä vastaisuudessa samantapaista käytöstä. Satunnainen junan alle tönäisy ei riittäisi riittävästi vakuuttamaan ketään, mutta poloniumin tai harvinaisen hermomyrkyn käyttö antaa selvää viestiä.
Tuossa alempanahan Leo kertookin samaa.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Vaikka en Putinia kannata, roisto mikä roisto, niin nyt on syytä onnitella häntä ja hänen johtamaansa järjestöä FSB:tä. Se oli loistavava maailmanluokan show, ihan kuten Litvinenkon tapauskin. Onnea ja menestystä herra Putin!

Ajatelkaapa Litvinenkon tapausta. Kaksi teloittajaa saapuu turisteina Englantiin. Lentokentältä lähtien sirottelevat helposti havaittavaa poloniumia kaikkialla missä liikkuivat. Olisivathan he helposti voineen tappaa uhrin ihan tavanomaisesti, kukaan ei voisi sitä yhdistää Venäjään. Mutta ei, homma piti tehdä tyylillä!

Polonium ja nyt hermomyrkky on sama kuin tappaja jättäisi Putinin käyntikortin uhrin päälle. Kortissa lukisi:

"Näin käy pettureille! Venäjä voittaa! Terv. Putin."

Käyttäjän JanisPetrus kuva
Juha Hämäläinen

"The Novichok agents are thought to be far more difficult to detect during manufacturing and far easier to manufacture covertly, because they can be made with common chemicals in relatively simple pesticide factories".

https://books.google.fi/books?id=7ZnXZfwWwgcC&pg=P...

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen

"Hermomyrkky Novichokin kehittelyssä mukana ollut venäläistiedemies Vil Mirzajanov on varma, että vain Venäjä voi olla vastuussa entisen venäläisagentin murhayrityksestä Britannian Salisburyssa. Mirzajanov ei usko, että Venäjä olisi luovuttanut ennennäkemättömän tehokasta ja huippusalaista myrkkyä kenenkään muun käyttöön tai päästänyt ketään varastamaan sitä laboratoriosta...
– Se on ainakin 10 kertaa voimakkaampaa kuin mikään muu tunnettu hermomyrkky. Lisäksi siihen ei ole lääkettä."
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005601817.html

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Leo Miralan kommentti ylempänä sisältää koko asian oivalluksen.

Venäjä tulee kieltämään kaiken osallisuutensa tähän tapaukseen tietoisena siitä, ettei sitä uskota ja näin on ollut tarkoituskin.

Puhtaaseen neuvostotyyliin Putin haluaa osoittaa kaikille, että hänen ja hänen klaaninsa valta sekä toimintakyky on rajaton. Röyhkeä valehtelu mistään piittaamatta korostaa tuota norsunluutorniasemaa entisestään.

"Joka ei meitä pelkää, hän on vaarassa."

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen

Venäjän tekniikka on täysin sama kuin Israelin sen tekemissä lukuisissa salamurhissa ulkomailla. Halutaan herättää pelkoa kaikissa vastustajissa. Ei koskaan unohdeta kostaa. Joskus.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Tässä tapauksessa valittiin hitaasti ja uskallisesti tappava myrkky sekä altistettiin myös ulkopuolisia, yksi poliiseista vakavammin.

A total of 21 people have received medical treatment after falling ill following the poisoning of former Russian spy Sergei Skripal, police have said.

Kier Pritchard, temporary Chief Constable of Wiltshire Police, said a number of people were taken to hospital after exposure to the nerve agent which has left Mr Skripal and his daughter Yulia fighting for life.

Several of the force’s officers are among those who have been treated, he said.

http://www.independent.co.uk/news/uk/crime/sergei-...

Käyttäjän petriluosto kuva
Petri Luosto

Älä puhu omiasi. Litvinenkon tapauksessa hänen salamurhaajansa käsittelivät poloniumia sangen leväperäisesti. Tuolla tavalla he olisivat saattaneet alistaa itsensä ja sivulliset polonium-myrkytykselle:

"Detectives traced three distinct polonium trails in and out of London, at three different dates, which according to the investigation suggests Andrey Lugovoy and Dmitry Kovtun made two failed attempts to administer polonium to Litvinenko before the final and successful one."

Lähde: https://en.wikipedia.org/wiki/Poisoning_of_Alexand...

Skripalien tapauksessa oli kyse hyvin tappavasta hermomyrkystä, joka olisi pahimmassa tapauksessa voinut tappaa tai vakavasti sairastuttaa kymmeniä tai satoja ihmisiä.

Kun katsoo israelilaisten tekemisiä, niin he eivät ole käyttäneet muita ihmisiä vaarantavia kemiallisia aseita salamurhissaan:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Israeli_assa...

Siinä vaiheessa, kun salamurhien tekemiseen käytetään kemiallisia aseita, niin astutaan aika suuren rajan ylitse. Halutaan saada kohde hengiltä välittämättä siitä, että kuinka paljon sivulliset saattavat kärsiä ja toiseksi tuollaisen iskun paljastuessa se on suoraan kansainvälinen selkkaus. Yleensä salaisten palveluiden operaatioissa yritetään VÄLTTÄÄ sivullisia uhreja, koska ne herättävät liikaa huomiota.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Putinin tilaama myrkytys, näin sitä saa taas kerrottua äänestäjälle, että isä Putin suojelee teitä taas vaalien jälkeen kun paha länsi syyttää Venäjää aiheettomasti.

Käyttäjän ollip1 kuva
Olli-Pekka Jalovaara

Venäjän syyllisyys on puhdasta spekulaatiota kunnes toisin osoitetaan. Takana voi olla yhtä hyvin taho, joka haluaa mustamaalata Venäjää viimeaikaisten tapausten tyyliin ja kansahan uskoo otsikoita nykypäivänä, todisteita ei tarvitse olla. Iltapäivälehdet nostavat pahaksi kenet kulloinkin ja kansa nyökyttelee päätään. Totuudesta ei tänä päivänä olla kiinnostuneita. Tätä tapausta tuskin helpolla selvitetään ja jos takana oli Venäjä, mitä en tiedä, he halusivat maailman tietävän, koska muutoin olisivat tappaneet muutoin ja tapojahan löytyy.

Käyttäjän petriluosto kuva
Petri Luosto

Lue ensiksi, mitä aineen kehittäjälle Vil Mirzajanovilla on sanottavana:

"Hermomyrkky Novichokin kehittelyssä mukana ollut venäläistiedemies Vil Mirzajanov on varma, että vain Venäjä voi olla vastuussa entisen venäläisagentin murhayrityksestä Britannian Salisburyssa. Mirzajanov ei usko, että Venäjä olisi luovuttanut ennennäkemättömän tehokasta ja huippusalaista myrkkyä kenenkään muun käyttöön tai päästänyt ketään varastamaan sitä laboratoriosta."

Lähde: https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005601817.html

Koko tuo asia on Putinin viesti niille ihmisille, joiden hän katsoo pettäneen Venäjän ja hän haluaa ilmoittaa heille, että he eivät ole missään turvassa. Sitä kautta tavoitteena on pelon luominen ja siksi tätä voidaan kutsua pahimman lajin valtioterrorismiksi, jossa sivullisten ihmisten hengellä ei ole mitään merkitystä.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Tässä lisää Mirzajanovilta:

“It was a deliberate demonstration by Vladimir Putin of his power against his enemies. This was a brazen and deliberate demonstration.”

- Jossain linkissä luki että Kemiallisten aseiden kieltojärjestö järjestää kolmen päivän kokouksen.

https://www.telegraph.co.uk/news/2018/03/13/moscow...

Käyttäjän ollip1 kuva
Olli-Pekka Jalovaara

Toki IS on varma lähde, jonka perusteella kannattaa alkaa muodostamaan mielipidettä ja murhaajaa jo asettelemaan teloituspölkylle.

Käyttäjän petriluosto kuva
Petri Luosto Vastaus kommenttiin #64

Jos väität, että siinä on jotain väärää, niin todista se. Muuten tuo viestisi on vain naurettavaa besserwisseröintiä. Luulen, että herra Mirzajanov tietää nämä asiat sinua paremmin.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Etkö osaa yhdistää Putinin ilmoitusta miten pettureille käy tähän entisen kaksoisagentin ja hänen tyttärensä myrkytykseen?

Mitä Putin mahtoi tarkoittaa puheellaan?

Käyttäjän petriluosto kuva
Petri Luosto

Ja seuraava petturi Putinin näkökulmasta on potkaissut tyhjää, sillä Nikolai Glushkov on löytynyt kuolleena:

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005602523.html

Käyttäjän ollip1 kuva
Olli-Pekka Jalovaara

Toki osaan yhdistää mitä Putin sanoo vakoilijoista yms. mutta se on eri asia kuka on tämä ko entisen myrkyttänyt. Toki antaa aihetta tutkia olisiko näin, mutta vain sinisilmäiset ja lampaat alkavat heti syyttää jotakuta osapuolta tietämättä todistusaineistoista. Täytyy löytää tekijä ja mahdollisesti myöskin kuka häneltä tämän tilasi, sekä pystyä se osoittamaan, muutoin länsimainen oikeuskäsite on ohitettu. Syytön kunnes toisin osoitetaan ja vieläpä tuomioistuimessa. Siihen on pitkästi matkaa.

Nämä huutelijat ovat sitä sukupolvea, joka uskoo tiedotusvälineiden otsikot lähes siltä istumalta ja tätä valtamedian omistama taho käyttää hyväkseen ja lampaiden joukko tulee hyväksikäytetyksi.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Olli-Pekka, mitä mieltä olisit mahdollisuuksistani selviytyä syytteittä jos olisin uhonnut tappaa herra X:n, joka on pettänyt minut. Jonkin ajan kuluttua herra X löytyy ammuttuna. Reikä päähän oli ammuttu aseeellani, joka löytyi paikalta.

Poliisille väitän, että väitteet syyllisyydestäni on täyttä teatteria (vrt Lavrov).

Käyttäjän raimoylinen kuva
Raimo Ylinen

Kyllä oikeusvaltioissa pitää löytää myös henkilö, joka on todistettavasti suorittanut rikoksen. Ei riitä väite siitä, että Venäjä on "erittäin mahdollisesti" teon takana, ei siis edes "erittäin todennäköisesti".

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Ylinen, tässä ei ole nyt kysymys oikeusvaltioperiaatteista ollenkaan. Kun valtiollinen taho rikkoo pelisääntöjä (esim doping) on täysin mahdotonta todistaa vain yksi henkilö syylliseksi, koska hän on valtion erityisessä suojeluksessa.

Diktatuurissa usein käy niin, että se yksi syyllinen ennemmin tai myöhemmin löytyy, mutta ei käräjillä.

Käyttäjän RaunoLintunen kuva
Rauno Lintunen

Brittien todisteet: ehkä, mahdollisesti, saattoi olla, todennäköisesti, voisi olla, saattaa viitata, hyvin mahdollista, jne.

Jamen Bond elokuvien ihmeteot kilahtivat nyt brittien omaan nilkkaan, pahis tuli omista porukoista.

Ps. Britannian parlamentista löytyneet kaksi pakettia osoittautuivat vaarattomiksi. Kaksi henkilöä vietiin sairaalaan tutkittavaksi?

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Nyt on saatu ns. käänteinen tunnustus. Ulkoministeri Lavrov: "Venäjä syytön myrkytyksiin". Onhan yleisesti tunnettu totuus, ettei Lavrov ole vielä koskaan puhunut totta.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Nyt siellä on ruvettu uhkailemaan.

In denying the allegations, he (Klimov, the deputy head of the Russian federation council’s foreign affairs committee) also issued a warning, saying: “I would just like to tell Russians who hope to hide in Great Britain from ‘bad Russians’ one thing: It’s going to be very unsafe for you. It’s long since become a place where bad things happen. This isn’t Moscow’s fault, something is happening over there.”

https://www.theguardian.com/uk-news/2018/mar/13/ru...

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Suoraan sanottuna niin ryssää niin ryssää, että ...

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #47

Muitakin tuossa syytellään:

Klimov, speaking by telephone, argued that Russia had no motive to attack Skripal and suggested other former Soviet countries could be behind the attack. - Missä se hermomyrkkylaboratorio taas olikaan, jossain satelliitissa?

PS. It had been developed at the institute and tested in a place called Shikhani, in southeastern Russia, and in the Nukus region of Uzbekistan. - Uzbekistania kai Venäjä seuraavaksi syyttää.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #47

... ja vielä rysän päältä

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Vantaa irti Venäjän energiapihdeistä.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Vaikea suhtautua Venäjään Suomelle ystävällismielisenä naapurina, kun tämmöistä tapahtuu.
Mites Vantaa pääsisi irti Venäjästä?

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Vantaan Energialta voisi ottaa pois monopuoliaseman.

Käyttäjän petriluosto kuva
Petri Luosto

Venäjä on allekirjoittanut ja ratifioinut kemiallisten aseiden kieltosopimuksen, ja se on astunut voimaan 1997. Sen tarkemmat tiedot suomeksi löytyy täältä:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kemiallisten_aseiden...

Ainakin sen ensimmäiseen artiklan ensimmäiseen momenttiin kannattaa kiinnittää huomiota:

"ARTICLE I GENERAL OBLIGATIONS

1. Each State Party to this Convention undertakes never under any circumstances:

(a) To develop, produce, otherwise acquire, stockpile or retain chemical weapons, or transfer, directly or indirectly, chemical weapons to anyone;

(b) To use chemical weapons;

(c) To engage in any military preparations to use chemical weapons;

(d) To assist, encourage or induce, in any way, anyone to engage in any activity prohibited to a State Party under this Convention."

Lähde: https://www.opcw.org/fileadmin/OPCW/CWC/CWC_en.pdf

Oman tulkintani mukaan Salisburyn novochok-isku rikkoo ainakin ensimmäisen artiklan ensimmäisen momentin a ja b kohtia vastaan. Ilmeisesti Putinin hallinto kehitti, valmisti ja varastoi novochokia ja sen jälkeen käytti sitä. Jos asia on niin, silloin tässä on astuttu hyvin merkittävä askel huolestuttavaan suuntaan. Sen jälkeen voidaankin kysyä, että mitä virkaa on sopimuksella kieltää kemialliset aseet, jos jotkut tahot saavat käyttää niitä miten tahtovat?

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Tämä tukisi Mirzajanovin lausuntoa että Venäjä ei ollut ilmoittanut novichokia kiellettyjen kemiallisten aseiden listalle, on päivitetty vasta eilen otsikon yläpuolelle.

https://cen.acs.org/articles/96/web/2018/03/Assass...

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Onkohan tämä sattuma?

BREAKING: Russian ally of Putin critic FOUND DEAD - Associate of Berezovsky dies in UK

https://www.express.co.uk/news/uk/931165/russia-ne...

Käyttäjän RaunoLintunen kuva
Rauno Lintunen

Vaarallista russofobiapeliä Britannialta ja Maylta. Saattaa käydä sama kuin Tillersonille, saa potkut. Miksi MI on hiljaa?

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Parlamentissa nyökkäiltiin eilen hyväksyvästi Mayn puheelle ja puheenvuoroille, ei sieltä ole tästä syystä potkuja tulossa.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Muistaakohan kukaan, miksi Kremlin piti vaientaa Litvinenko ?

Mitä Litvinenko tekikään aimmin työnään Putinin alaisuudessa ennen tämän valtaannousua ja vielä sen jälkeenkin ?

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Vzgljad-lehti syyttää attentaatista... Ukrainaa. Tässä on Juha Hämäläisille matskua mihin tarttua:

https://vz.ru/politics/2018/3/13/912198.html

Käyttäjän JanisPetrus kuva
Juha Hämäläinen

Hämistelet monikossa, mutta kieltäydyn koskemasta moiseen. Hoitakoon Sale noin Ukraina yhteydet, kun on hyvää suklaata sen sukulakukeisarin kanssa

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Mistä tämä moraalihymistely nyt johtuu? Täysin mahdollista että Venäjä olisi järjestänyt tuon tappoyrityksen, mutta mitä sitten jos olisi, haastaako joku Venäjän oikeuteen? Eikö valtioilla ole oikeutta tappaa kenet haluaa tai vaikka miljoona viatonta ihmistä? Eipä ole näkynyt oikeutta haluavia, Vietnamin sodan aikana jotkut yrittivät.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Etköhän olisi hiljaa jos olisit saanut pienenkin annoksen.

The case of a Russian military scientist accidentally exposed to Novichok appears to show that even surviving the effects of the supertoxic nerve agent is horrific.

http://www.independent.co.uk/news/uk/crime/novicho...

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

"Eikö valtioilla ole oikeutta tappaa kenet haluaa tai vaikka miljoona viatonta ihmistä?"

Ei.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Irakissa tapettu miljoona siviiliä, kukaan ei itke. YLE hurrasi kun USA:n joukot ampuivat ohjuksia Bagdadiin ja suomalaiset olivat vain iloissaan kun yhdestä "pahiksesta" päästään eroon. Afganistan ja kymmeniä muita tarpeettomia sotia.

Käyttäjän JanisPetrus kuva
Juha Hämäläinen Vastaus kommenttiin #75

Syyrian pommituksia riemuitsi meidän ministerikin hyppien ja huutaen! Voi tätä fobian määrää. Se tuhoaa viimeisenkin virran tästä joesta!

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Tässä asiassa olen Jarmon kanssa samaa mieltä.
On lapsellista kinata onko Venäjä syyllinen vai ei. Eikö jokainen näe millaisella tyylillä on rikos tehty? Murha-aseeksi on otettu aine jota ei ole muilla kuin Kremlillä vaikka homma olisi voitu tehdä lukemattomilla muilla tavoilla.

Maailman parhain valehtelija Lavrovkin valitteli ettei murhaajan edustajia ole otettu tutkimuksiin mukaan.

Venäjä näytti jälleen keskisormea koko maailmalle, kyllä Putin on maailman kovin jätkä! Onko sellainen kovuus viisasta, onkin eri juttu.

Käyttäjän JanisPetrus kuva
Juha Hämäläinen

"Murha-aseeksi on otettu aine jota ei ole muilla kuin Kremlillä"

Jos tämä todella pitää paikkansa, että länsi ei ole saanut kopioitua 70-80 luvuilla kehiteltyä mössöä, jota voidaan tehdä normaaleista kauppatavaroista yksinkertaisessa lannoitetehtaassa, kuten keksijä kertoo, niin voi olla parempi, että Venäjä ja Kiina valtaa koko maailman, koska tässä tapauksessa "lännellä" ei ole suurta luottamusta seliämiseen tulevasta!

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Kappas vaan, Venäjä ilmoittaa hävittäneensä viimeisen kilon novichokia puolisen vuotta sitten.

Meanwhile, Russian Senator Igor Morozov told RIA Novosti that Russia ceased the production of Novichok nerve gas a long time ago and destroyed all of its reserves.

According to him, the production was stopped during the 1990s, whereas the last kilogram of the substance was destroyed in September 2017. "This was done in accordance with international agreements under the supervision of international observers of the OPCW," Morozov said.

http://www.pravdareport.com/news/world/europe/13-0...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset