Itsenäinen ajattelija Elämmekö unessa?

Aja millä ajat

Ennakkotietojen mukaan viime vuonna myytiin hieman vajaa 120000 uutta henkilöautoa. Määrä on jotakuinkin sama kuin edellisvuonna. Näillä myyntimäärillä ei autokantamme uudistu vaan päinvastoin sen keski-ikä kasvaa nykyisestä noin 12 vuodesta.

Miksi autokantamme sitten pitäisi uudistua? Ainakin sen takia, että jos haluamme päästä ilmastopoliittisiin tavoitteisiimme, joka tarkoittaa 300000 kaasu- tai sähköautoa liikenteessä 2020-luvulla, niin myyntimäärät pitäisi olla 150000 auton vuosiluokkaa. Tavoitteet on epärealistisia. Muutos, jos se tapahtuu, niin ei tapahdu näin nopeasti. Tälle vuodelle otettiin käyttöön romutuspalkkio, mutta aiemmin kokemuksen mukaan se ei ole johtanut kuin muutaman tuhannen vanhan auton vaihtumiseen uuteen.

Tilanne junnaa siis paikallaan. Auton hankinta-, ylläpito- ja käyttökulut ovat Suomessa tuloihin nähden liian korkeat. Tähän on syynä kova verotus. Vaikka meillä on pitkät etäisyydet niin auto nähdään valtion toimesta ylellisyysvälineenä. Muuhun johtopäätökseen ei oikein voi tulla.

Tieliikenteen verotuotot on 7-8 mrd. vuodessa ja takaisin niistä sijoitetaan 1-2 mrd. Autoilija on siis yhteiskunnan verokertymää lisäävä yksikkö. Näin on aina ollut ja näin näyttää tulevaisuudessakin olevan.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Tähän auttaa kun hallitus määrää median kirjoittamaan autokannan uudistuvan ja nuorentuvan tilastojen mukaan. Esim. jos autoa käyttää vai tunnin kuukaudessa niin se ei vanhene vuodessa yhtä paljon kuin käytetympi auto. Median mukaan meillä on muutaman vuoden kuluttua kaikilla sähköautot.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Ei pelkoa niin kauan kuin sähköautojen hinnat ovat alkaen 40 000 euroa.

Keskiverto suomalainen autoilija ostaa noin kymppitonnin pirssin muutaman vuoden käytettynä. Liki puolet myydyistä uusista autoista menee yrityskäyttöön tai viranomaiskäyttöön.

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Sähköautot on kymppitonnin kalliimpi kuin vastaava bensa-auto.

HalvinSuomessa myytävä uusi auto on Dacia Sandero, joka on varustettu 1,2-litraisella bensiinimoottorilla. Viistoperäinen Sandero maksaa veroineen 9 999 euroa.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Pienimuotoinen tuki etanoli- tai kaasumuunnokselle tuli voimaan vuoden alusta:

https://www.trafi.fi/oleedellakavija/kaasukayttoin...

Toki tuossakin on pieni porsaanreikä. Nimittäin vaatimus, että "valtion talousarviossa avustuksen maksamista varten varattua määrärahaa on käytettävissä."

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Ei muuten ole ainoa tavoite, joka tältä hallitukselta jää toteutumatta. Ilmastonmuutoksen torjunnan kannalta olisi tietysti hyvä saada päästöjä alas. Siihen on toki vain kaksi tietä. Ajetaan vähemmän kilometrejä tai käyttäen vähemmän CO2:sta päästäviä autoja.

Itse olen valinnut tuo vähäpäästöisyyden tien. Pikkupaku polttaa biokaasua ja henkilöautoon tankkaan Nesteen MY-dieseliä aina kun se on mahdollista. Eilen tosin tankkasin Mikkelissä fossiilista kun oli pakko ajella nelivedolla mäkisen ja jäisen mökkitien takia. Mikkelistäkin saan nykyisin tankattua biokaasua, joten varmaan ensi kesän mökkimatkat tehdään pääosin kaasuautolla.

Toimituksen poiminnat