*

Itsenäinen ajattelija Elämmekö unessa?

Autoliikenteen verotus korpeaa

Maksan polttoaineveroa yli 4000€ vuodessa. Siitä valtio käyttää tieliikenteen hyväksi noin 1000€. Tiestön ylläpitoon tästä menee noin 500€. Loppu 3000€ käytetään valtion muihin menoluokkiin. Näitä ovat mm. raideliikenteen ja yleensäkin joukkoliikenteen tukeminen, maksuttomat kirjastopalvelut, pyöräilybaanojen rakentaminen jne.

Minua siis "korpeaa" olla maksamassa vihertävien junamatkoja tai kirjojen lainaamisia. Tämä, kun saa junassa lukea kirjojaan tai läppäriä niin miksi ihmeessä minun autoilijana pitäisi siitä maksaa! Maksakoon kukin viulunsa ja lystinsä itse. Jos haluaa liikkua paikasta toiseen niin miksi se tehdään toisen rahoilla? Tämä on sosialismia.

Autoilija siis maksaa nelinkertaisesti kulunsa.

Tätä hämmästeli myöskin Keskisuomalaisen päätoimittaja Pekka Mervola kirjoituksessaan 24.4.2017.  Linkki kirjoitukseen:

Junassa saa matkustaa toisen lompakolla: http://www.ksml.fi/paakirjoitus/nimella/Junassa-saa-matkustaa-toisen-lompakolla/969957

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (20 kommenttia)

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Ruotsissa käytetään tiestön ylläpitoon rahaa kolminkertaisesti verraten ja suhteutettuna Suomeen, jossa autoilu on muiden menojen lypsylehmä nro. 1.

Käyttäjän IlkkaNielsen kuva
Ilkka Nielsen

Kuinka jumalattoman paljon sä ajat, ja minkälaisella keskikulutuksella?

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Nyt ajoin 60000 km/v. Bensiinivero on 70,25 senttiä litralta. Keskikulutus autollani on 10 l/100km. Tuosta tulee veroa 4215€.

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Olen katsellutkin maa-/biokaasuautoa. Gasum avaa 35 jakelupistettä. Heillä on tarjouksena kaasua 69€/kk (maakaasu) tai 89€/kk (biokaasu) puolebtoistavuoden ajan auton hankintapäivästä. Eilen Volvon liikkeessä ei ollut myynnissä yhtään kaasuautoa.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo Vastaus kommenttiin #5

Kannattaa muuten kurkistaa Ruotsin valikoimaa. Kaasuautoja löytyy ja hinnat, varusteet ja laatu on ok. Hakukustannukset on pienet ja verotettu hinta on kilpailukykyinen. Kokemukseni mukaan kannattaa sitten olla erikoistarkkana VAG Grupin tuotteiden kanssa. Nokkaketjujen poikkeamien ja venymisten aiheuttamat vauriot voivat yllättää ikävästi, myös korvausten suhteen. Aiheesta löytyy netistä paljon infoa.

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki Vastaus kommenttiin #10
Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo Vastaus kommenttiin #11

Jos tarvit apuja, niin voin vaikka jeesaa.

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki Vastaus kommenttiin #13

Kiitos! Sain viestisi, palaan yv.

Käyttäjän jariojala kuva
jari ojala

Laitetaan vielä arvonlisäverot päälle.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Sillä tonnilla kustannetaan kartellifirmassa työskentelevän asfalttimiehen muutaman päivän palkka, joten ei sillä vielä kuuhun mennä.

Niitä verotonneja pitää kertyä aikamoinen läjä, jotta edes männätalven tiestölle aiheuttamat vauriot saadaan korjattua. Ainakin etelä-Suomen tiet ovat hirvittävässä kunnossa. Määrärahat kulunevat pelkkiin 1-4 teiden urapaikkauksiin.

Sen enempään eivät liikenteen hyväksi käytettävät verokertymät riitä.

Käyttäjän KH kuva
Kalevi Härkönen

Tuossa laskelmassa taas unohdetaan kuntien ja kaupunkien kustantama katujen ylläpito. Autovero menee valtiolle.

Jos blogisti todella ajaa tuollaisia määriä noin paljon kuluttavalla autolla, voi suuresta verokertymästä syyttää vain itseään. Me muut veronmaksajat toki kiitämme panostuksesta yhteiseen laariin.

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Kts. #5.

"Syyttää vain itseään". Jos tuotteen loppuhinnasta on veroa n. puolet niin kai kritiikki sitä kohtaan on aiheellinen.

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki Vastaus kommenttiin #9

"Kiinteän polttoaineveron lisäksi polttoaineesta kannetaan normaaliin tapaan arvonlisävero. Arvonlisäveron osuus on pumpulla näkyvästä hinnasta n. 19%." Näinhän se menee. Keskityin vain tuohon polttoaineveron osuuteen.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Suomella on pitkät perinteet viivytystaistelusta EU n hinta ja kustannusharmonian suhteen. Muistaakseni -94 luvattiin paljon, mutta edelleen 23 v jälkeen ollaan lähes samassa jamassa.

http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubR...

Samaan aikaan byrokratian kustannusten ja turhien yritystukien poistamiseen ei hallitukselta riitä mielenkiintoa.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Autoilun verotus ei itseasiassa kata edes sen yhteiskunnalle aiheuttamia haittoja. Ne Nahkamäki tietenkin unohtaa tahallaan.
Niitä haittoja: vaihtotaserasitus, maankäyttö, kuolemat ja vammautumiset, liikkumattomuuden terveyshaitat, hiilidioksidipäästöt ja muut saasteet, katupöly, melu, joukkoliikenteen puutteellisuus, palvelujen häviäminen kylistä (- ABC-ilmiön takia jopa taajamista!), varallisuus sitoutuu autoihin, yhdyskuntarakenteen hajanaisuus jne jne.

Noille kaikille osaa kansantaloustieteilijä tai muu yhteiskuntainsinörtti kyllä laskea hinnan, eli yhteiskunnalle aiheutuvat kustannukset. Ja on laskenutkin: https://www.greens-efa.eu/en/article/the-true-cost...

On autoilusta hyötyjäkin; välittömästi käyttäjälle, mutta myös yhteiskunnalle. Ja se on varmasti nyt ja tulevaisuudessakin osa varsinkin haja-Suomen liikennejärjestelmää. Ei silti kannata haaveilla autoilun halpenemisesta. Ja tulevaisuudessa ei kuka tahansa mölli saa ajella missä tahansa mielin määrin rottelolla, joka haaskaa vaikkapa tuon 10 litraa satasella huonolla hyötysuhteella.

Suosittelen todella biokaasuautoon siirtymistä.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Taisit sitten unohtaa autoilun yhteiskunnalliset hyödyt. Haittojen luettelemisen ymmärrän vaikka tupakoinnin kuluina, mutten tässä aiheessa. No. Biokaasuautoiluun siirtymistä olenkin jo parin blogin verran suositellut jos vain jakeluasemat ovat hollilla.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

"...hiilidioksidipäästöt..."
Osaatko omin sanoin kertoa yhden havaitsemasi haitan suomalaisautojen hiilidioksidipäästöistä?

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Älä ruoki ilmastodenialistia.

Tänään oli hauska hetki katsastuksessa kun katsastaja aikansa tuijotti ja tuijotti päästömittaria. Ajoi sitten auton kuitenkin nosturille ja kyseli, että onko tämä kaasuauto kun on CO2 päästöarvot noin alhaalla. Ei ollut ilmeisesti kovin monesta kaasuautosta vielä kokemusta. Kiva tuottaa uusia kokemuksia.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen Vastaus kommenttiin #19

Niin ettei sitten Börjelläkään ollut ensimmäistäkään omaa havaintoa autoilijoiden hiilidioksidipäästöjen haitoista? Pelkästään yritystä kieltää keskustelua erimielisten kanssa?

Minulla muuten on muistikuva auton tuottamasta hiilidioksidihaitasta. Nuoruudessani eräs tuttu urheilijakaveri tappoi itsensä auton pakokaasulla.

Kaasuautoa vastaan minulla ei ole mitään. Taitaa mennä dieselvero vielä niissä?

Marjatta Kivinen

Ihmetyttää tämä rahastuspolitiikka. Ennen olin autoilijana perheyrityksessä ja kuorma-autoilla ajettiin ja rakennettiin tätä maata, oli talonperustuksia sitä ennen purettiin röttelöt pois... Sitten tuli eteen 40 vuoden jälkeen tilanne, että menetit ammattitaitosi. Sait sen takaisin viideksi vuodeksi suorittamalla pakolliset ammattipätevyys kurssit eli 5 pakollista kurssipäivää. Kuunneltiin eri alojen vitsinikkareiden höpinöitä ja maksettiin rahaa. Huom. Kukaan ei aja metriäkään noilla kursseilla täällä vain kulutetaan aikaa. Sitten sai jatkaa kun olit maksanut ja korttisi lunastanut. Toki työmailla tarvittiin monta muutakin pakollista korttia, kuten tiedämme. Autossani tarvittiin digikortti jotta polliisi voi seurata vaikka jälkikäteen ajojasi. Nyt saa minun kortit vanheta rauhassa minä en tähän leikkiin enää ryhdy. Kaikenaikaa maksettu ja maksettu autosta, polttoaineista, että kuskista ylimääräisiä kortteja ja veroja. Välillä ne oli nimikkeellä jotain väliaikaisia polttoaineveroja, kunnes jäävät pysyviksi. On pakollista lepoaikaa kuin tarhalapsilla, valvontaa valvonnan perään ja sakkoja jos nopeus karkaa piirun jo nopeusrajoittimin asennetuilla raskaankaluston autolla, jossa on ne pakolliset talvirenkaat eu-merkein,lipsahtaa ylikuormaa tms. En tiedä ammattikuntaa, jota enempi valvotaan, hankaloitetaan toimintaa, ja verotetaan kuoliaaksi kuin juuri autoilijaa. Visioko on että. Sähkömopoilla tulevassa viedään sitten talonpohjat muovikassissa maanläjityspaikoille kauas! Sillä esim. Helsingissä ei ole enää omaa maankaatopaikkaa ja Vantaa ei ota vastaan muualta tulleita kuormia. Kysyin kerran Pekka Saurilta olisiko tarvetta saada lupa maanläjitysaluelle Helsingissä, voisin alkaa. Hän vastasi jotenkin niin, että pyrimme tulevassa että kyseistä tarvetta ei ole. Kierrättää oikeasti mielikuvissaan vissiin? Ainakin viroon viedään proomuilla jo meidän p...aa pois silmistä ja mielestä. Tässä pikkusen faktaa joten kiristäkää vähän lisää jos ette muusta enää osaa ottaa, niin otetaan autoilijoilta! Pyytäisin että antakaa niiden jotka vielä jaksaa ajaa tehdä työnsä vähemmin sanktioin ja voisiko ammattimainen kuljetus keventää verotuksessa. Entinen iloinen veronmaksaja.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset