Itsenäinen ajattelija Elämmekö unessa?

Parempi imago maksaa, Pekkarinen!

Kansanedustaja Mauri Pekkarinen (kesk.) ehdottaa (KSML 21.3.) Jyväskylän kaupungin busseissa siirtymistä biokaasun käyttöön. Nykyisin niissä on käyttövoimana dieselpolttoaine. Tämä olisi Pekkarisen mukaan viisas ja imagollinen ratkaisu Jyväskylälle.

On kuitenkin niin, että kaasuautojen korjaus- ja huoltokulut ovat huomattavasti kalliimpia kuin dieselautojen. Lisäksi toimintavarmuus on heikompi ja niillä on kallis hankintahinta. Tämä perustuu Helsingin kokemukseen maakaasubusseista ja näin on sanonut julkisuudessa muiden muassa HSL:n joukkoliikennesuunnitteluosaston johtaja Tero Anttila. Tekniikka biokaasuautoissa on samankaltaista. Siksi Helsinki luopuikin maakaasubusseista.

Taloudellisesti ei siis näytä olevan perusteltua siirtyä laajamittaisesti kaasuautojen käyttöön. Olisiko kuitenkin viisaampaa odottaa vielä tekniikan kehittymistä ja taloudellisuuden paranemista ennen suurempia investointeja? On hyvin mahdollista, että tuona aikana saamme uusia ja paremmin kilpailukykyisiä vaihtoehtoja esimerkiksi hybrideistä sekä sähköllä ja vedyllä toimivista ajoneuvoista.

Entä jos biokaasubussien myötä kertalipun hinta olisi 3.30 euroa aiemman 3 euron sijaan? Olisivatko joukkoliikenteen käyttäjät valmiit maksamaan kohonneen lipun hinnan tästä Pekkarisen mukaan imagollisesta ratkaisusta Jyväskylälle? Tämä olisi tärkeä tieto tuleville kuntapäättäjille. Lisäksi hän vaatii verotuksen alentamista biokaasuautoilta, mutta jättää kertomatta, että mistä korvaavat verotulot otettaisiin.

Jarmo Nahkamäki

kuljetuspäällikkö

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Dieselautojen pakokaasut ovat vaarallisempia kuin ottoprosessia hyödyntävien kaasuautojen.

Tietenkin taajamakäytössä voitaisiin loikata suoraan sähköautoihin.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren

Saksasta saa edullisia E 5 dieselbusseja 2018 lähtien, kun kaupungeilla on silloin oikeus sallia ainoastaan E 6 luokituksen omaavien dieselautojen pääsy kaupunkien keskustoihin.Moni kaupunki ainakin etelässä on jo päätöksensä tehnyt.Sama koskee luonnollisesti myös henkilöautoja.

Käyttäjän ossikurkisuonio kuva
Ossi Kurki-Suonio

Entisenä jyväskyläläisenä muistan kaupungin bussiliikenteen olleen tolkuttoman kallista. Onneksi yhteydet opiskelijalle olivat käteviä kulkea pyörällä – myös sitä ikuisen vastatuulen siltaa (Kuokkalan silta).

Mutta sen verran täsmennän, että Helsingissä ja pääkaupunkiseudun bussiliikenteessä yhä enemmän käytetään uusiutuvaa, mäntypohjaista dieseliä. Lisäksi on tietysti sähköbusseja. Lisää täällä: https://www.hsl.fi/uutiset/2016/hyvia-tuloksia-upm...

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki
Risto Salonen

Kun kyse on Pekkarisesta, uskoisin, että on keskustahäntä kainalossa ja Kepu hyötyy tästä ehdotuksesta; vähintään joku siltarumpu lisää jonnekin Jyväskylään.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Suomessa tuetaan tukemistakin ja sitten ihmetellään kun rahat ei riitä.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Keski-Euroopassa tultaneen kieltämään vähitellen dieselmoottorilla varustettujen ajoneuvojen käyttö lähes kokonaan kaupunkien keskustoissa.

Tällöin ottomoottorilla varustetut ajoneuvot ovat ensisijassa dieselin korvaajia. Seuraavaksi ryhdyttäneen käyttämään hybridi- tai sähköajoneuvoja. Vedyn käyttöön voimanlähteenä on vielä pitkä matka.

Diesel henkilöautojen voimanlähteenä on kulkenut tiensä päähän. Lähitulevaisuudessa tullevat hybridi henkilöautot olemaan eniten myydyimpiä.

Raskaan kaluston suhteen on todettava, että muutos on hitaampi. Moottoriteiden sähköistäminen on kallis ja aikaa vievä toimenpide.

Mitä sitten tulee Pekkarisen ko. ehdotukseen. se on tyypillistä pekkarointia.
Lienee niin, että jäljet johtavat sylttytehtaalle?

Käyttäjän JariLaurinen kuva
Jari Laurinen

"Siksi Helsinki luopuikin maakaasubusseista" Se nyt vaan on niin, että HelB toimii nykyisinkin osin kaasukäyttöisellä kalustolla. Dieselkalustoa pystytään nykyisellään myös muuntamaan bifueleiksi hyvin kustannustehokkaasti. Olisi hyvä, Jarmo, jos päivittäisit tietojasi välillä, ettei tarvitsisi tukeutua vanhentuneisiin faktoihin.

Toimituksen poiminnat