Itsenäinen ajattelija Elämmekö unessa?

Suurin puhallus autoilijoilta

Liikenneministeri Berner kaavailee, että liikennekaaren uudistuksessa autoilun verotus voisi jopa keventyä ja teiden kunto parantua. Ministerin mukaan tämä edellyttäisi autoihin asennettavaa seurantajärjestelmää ja verotuksen muuttamista ajokilometreihin perustuvaksi.

Juuri, kun päästiin joulusta ja varttuneemmat jo tietävät kuka siellä joulupukin naamarin takana oikeasti on niin nyt jo syötetään uutta satua autoilijoille. Nykyiset tieliikenteen verotuotot on n. 7,8 mrd. euroa vuodessa ja tiestön kunnossapitoon tarvittavat menot pari miljardia vuodessa. Autoiliikenne rahoittaa nyt jo valtion muita menoluokkia aivan riittävästi.

Jos autoilijoita haluttaisiin muistaa niin poistettaisiin vuonna 1994 asetettu väliaikainen ajoneuvovero. Se tosiaan säädettiin väliaikaiseksi Iiro Viinasen johdolla. Nyt sen tuotto on noin 800 milj. euroa vuodessa.

Uudella autojen seurantaan perustuvalla veronkeruujärjestelmällä ei saataisi mitään järkevää lisäarvoa nykyiseen verrattuna. Järjestelmästä tulisi tolkuttoman raskas kustannuksiltaan ja monimutkainen käyttäjälle. Ei ole mitään syytä muuttaa nykyistä järjestelmää.

Lisäksi tutkijat varoittaa tietosuojasta, sillä rekisteritiedoista voisi helposti päätellä missä autoilija käy töissä, missä asuu ja missä kaupassa asioi. Ei ole yhdentekevää kenen tiedossa nämä asiat ovat.

Tällaiset liikennekaaren suunnitelmat on nyt syytä haudata ja keskittyä olennaiseen. Sitä on esim. pääväylien parantaminen ja suunnitelmien loppuunsaattaminen, kuten esimerkiksi nelostieosuuden Kirri-Tikkakoski moottoritien rakentaminen.

Jarmo Nahkamäki
Kuljetuspäällikkö, eläkkeellä

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (14 kommenttia)

Käyttäjän JukkaWallin kuva
Jukka Wallin

Eikö se Kirri-Tikkakoski välin korjaus ole edelleenkin tekohengittämistä? Miksei Äänekoskelle saakka, varsinkin nyt kun uudistetaan nelostien ja KT 13 risteysaluetta. Äänekoskelle on lähivuosina valmisteilla myös ohitustie, joten koukkaus jää historiaan...

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Kirri - Tikkakoski väli siksi, että tiesuunnitelma on valmis ja hyväksytty. Nyt vain pitäisi siihen saada rahoitus 174 milj. Tätä on luvattu 2018 ja rakentaminen alkaisi 2019.

Onhan se tynkä, minkäs mahtaa.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Suuri puhallus on juuri oikea ilmaus. Tosiasiassa tässä on kyse Suomelle ominaisesta korruption muodosta, jossa julkisen vallan päätöksillä rahaa siirretään yksityisiin taskuihin ja ne taskut ovat maamme rajojen ulkopuolella.

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Lopullinen tasku voi tosiaan olla ulkomailla.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Kovaa melua Keskusta ja Perussuomalaiset pitivät oppositiossa ollessaan kun Merja Kyllönen liikenneministerinä esitti satelliittivalvontaa ja alueellisesti porrastettua maksua jolloin hiljaisella liikennealueella liikkuvat olisivat maksaneet vähemmän. Nyt molemmat puolueet ovat hallituksessa hyväksymässä vielä pidemmälle vietyä esitystä, jossa omaa autoa ajaessa nakuttaa verottajan taksamittari kuin taksissa.

Lex Berberin nimen kai laki saa, mutta kaikki asian hyväksyvät ovat luonnollisesti vastuullisia.

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Niin piti ainakin PS. Sama ääni jatkuu :)

Käyttäjän lassinpalsta kuva
Lauri Turpeinen

80 luvun alussa hymyiltiin satamassa kun Neuvostoliiton rekoissa oli politrukki vahtimassa, eipä hymyilytä enää.................

Käyttäjän jukkamikkola kuva
Jukka Mikkola

Tässä projektissa on kokonaan unohdettu se tosiasia, että GPS- järjestelmä on amerikkalainen alun perin sotilastarkoituksiin kehitetty huipputarkka paikanmääritysjärjestelmä. Sen siviilitarkkuutta jenkit voivat heikentää halutessaan ja tarpeen niin vaatiessa milloin tahansa ennen kaikkea kriisi- tai sotatilanteessa. Tahallisesti tehdyn häiriösignaalin aiheuttamassa tilanteessa auto kulkee tiellä, mutta ”verokartalla” on siirrytty kulkemaan "metsähallituksen puolella". Näin ollen on syytä laittaa "jäitä hattuun ja karvahattu päähän".
Kilometriveroa ei voida rakentaa maan rajojen ulkopuolelta säädettävälle perustalle. Se on vähän samaa kuin hölmöläiset kantaisivat säkillä valoa ikkunattomaan taloon. Suomi-neito tuntuu taas jälleen kerran kiipeävän per** edellä puuhun.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

On yleinen virhekäsitys, että autoliikenne olisi jotenkin tuottava lypsylehmä, jota ei kuitenkaan ruokita kunnolla. Autoliikenteen yhteiskunnalliset tuet, haitat ja kustannukset ovat yhdessä huomattavasti suuremmat kuin siltä kerätyt verot.

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Mielenkiintoinen näkökulma... Mistähän tuollaiseen Suomesta tehtyyn suomenkieliseen laskelmaan voisi tutustua? Kiinnoistasi tietää mitä kaikkea on haitoiksi ja tuiksi katsottu ja miten hinta arvioitu.

On nimittäin sellainenkin näkökulma, että kun tuossa 7,8 mrd. on vain huomioitu kerätyt suorat verot niin miten hyödyiksi sitten pitäisi rahana arvostaa esim. logistinen toiminta kuljetuksissa (henkilö- ja tavaraliikenne) jne.. Ajatelleenpa vain metsäteollisuutta niin montako päivää paperitehdas pyörisi ilman kumipyöräliikennettä tai supermarket olisi auki ilman tavaratäydennyksiä.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Naurettavaa vedota elinkeinoelämän hyötyliikenteeseen. Ei sillä ole mitään tekemistä yksityisautoilun kanssa.

Esimerkiksi työmatkavähennys on selvä tuki, veronalennus työssäkäyville autoilijoille. Se on myös epäsuoraa tukea keskuskaupunkien ympäryskunnille. Saan sitä itsekin vuodessa aika sievoisesti 78km päivittäisiin työnatkoihini. Eipä ole tarvinnut miettiä työpaikan lähelle Porvooseen muuttamista.
Ja toinen esimerkki lähihistoriasta maaseudulta: mitenkäs iso yhteiskunnallinen haitta lieneekään tullut siitä, kun autoistuminen tyhjensi maaseudun palveluista?
Siinä pari esimerkkiä, päästöistä, ja melusta ei vielä puhettakaan.

Helsingin seudulla yhtälö on aivan selvä: http://www.sarela.fi/autoilun-verot-ja-kustannukse...

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Minulle faktat ei ole naurettavuus. Tieliikenteen verotuotoissa 7,8 mrd. on kaikkien ajoneuvojen maksamat verot. Siinä ei käsitellä pelkästään henkilöautoja.

Sitäpaitsi kilometriperustainen vero on liikennekaaren suunnitelmissa tarkoitus koskea koko ajoneuvokantaa. Myös liikenneministeriön sivulla mainittu liikenteen haitta 3 mrd. päästöistä ja onnettomuuksista koskee koko autokantaa.

Kinaamiseen yksityisautoilun hyödyistä ja haitoista en lähde. Käsitellen tieliikennettä kokonaisuutena.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Ahaa, siis koska sinulla on käytössäsi vain yhdet könttäsummat, ei käy keskusteleminen niiden lähemmästä tarkastelusta? Että semmoinen itsenäinen ajattelija...

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki Vastaus kommenttiin #13

On täysin hyödytöntä kinata yksityisautoilun hyödyistä ja haitoista, koska emme pääse yksimielisyyteen niissä käytettävistä rahallisista arvostuksista. Tulos vaihtelee sen mukaan minkä arvon annamme kullekkin tekijälle ja ne tekijät eivät ole sovittavissa. Verotuotot on sen sijaan selkeitä lukuja.

Lopputuloksesta minulla on kuitenkin näkemys ja se on se, että yksityisautoilusta on enemmän hyötyjä kuin haittoja kansantaloudellisestikin, sillä huolimatta joukkoliikenteen massiivisista tuista se ei ole syrjäyttänyt yksityisautoilua. Toisekseen, paluuta hevoskärryihin ei ole näköpiirissä. Markkinataloudessa vapaa valinta ja kilpailu ohjaa päätöksenteossa.

Ps. Et pystyisi yksiselitteisesti esittämään mikä on yksityisautoilun osuus päästöistä, melusta, teiden rakentamisesta ja ylläpidosta jne. sillä joukko- ja tavaraliikenne käyttää samoja väyliä ja infrastruktuuria. Yhden kuvan antaaa myös se, että jos henkilöautojen vuotuinen ajosuorite tehtäisiin taksilla niin siitä veloitettaisiin yli 70 mrd. euroa. Lopuksi, kun harrastan autoilua niin et varmaan myöskään hyväksyisi mitään elämysarvoa minun harrastukselleni. - Joten tällainen itsenäinen ajattelija.

Toimituksen poiminnat