Itsenäinen ajattelija Elämmekö unessa?

Liikennepoliittinen selonteko on karua luettavaa

Valtioneuvoston eduskunnalle jättämä liikennepoliittinen selonteko on karua luettavaa yksityisautoilijalle. Siinä todetaan tavoitteena olevan vähentää yksityisautoilua viidenneksellä vuoteen 2022 mennessä. Tämä tavoite saavutettaisin yksityisautoilun veroja nostamalla ja vähentämällä autoilijoiden tyytyväisyyttä. Lisäksi tavoitteena on saada pyöräily ja kävely autoilua nopeammaksi tavaksi liikkumiseen kuin yksityisautoilu. Tämä tehtäisiin liikenteen ohjausta muuttamalla ja maankäytöllisin keinoin eli toisin sanoen hidastamalla henkilöautoliikennettä. Eihän tällaiset virkamiesten ajatukset ole tästä maailmasta. Nämä muka vihreät tavoitteet on vastoin kaikkea järkevää ihmisen toimintaa. Selonteko on pirullista puuhastelua ihmisen elämän hankaloittamiseksi. http://www.hare.vn.fi/mJulKaisujenSelailu.asp?h_iId=17748&ju_iId=4745

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (15 kommenttia)

Käyttäjän jarmokanerva kuva
Jarmo Kanerva

Kokoomushallitus pyrkii ajamaan elintasoa ja päästöjä alas. Molemmat ovat itse aiheutetussa lamassa jo menneet alaspäin. Kauanko kansa hyväksyy tämän kurjistamisen hurjistumatta ?

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Hurjistuminen toivottavasti tulee ilmi äänestyskopissa. Minä närkästyin tuosta selonteosta. Hallitus osoittaa siinä todellisen karvansa.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Ottaen huomioon, että tuo selonteko on päivätty vuodelle 2012, eikös tämä närkästyminen tule hiukan jälkijunassa?

Niin, ja kannattaa varmaan vilkaista selonteon ohjausryhmän kokoonpanoa, ja miettiä mikä on ollut kunkin jäsenen kontribuutio lopputuloksen muodostumiseen.

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki Vastaus kommenttiin #3

Selonteko ohjaa hallituksen toimintaa hallituskauden. Tässä tavoitteet kuitenkin on asetettu aina vuoteen 2022. Näitä tavoitteita en allekirjoita ja sanoudun niistä irti. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Ps. Kyllä tässä M.Kyllösen ja V.Niinistön kädenjälki näkyy.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi Vastaus kommenttiin #4

No eiköhän siinä tapauksessa ole melkoisen selvää, kuinka paljon selonteko ohjaa toimintaa sen jälkeen kun sekä liikenneministeri, että ympäristöministeri ovat vaihtuneet?

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Otsikko on "Kilpailukykyä ja hyvinvointia vastuullisella liikenteellä"

"Tämä tavoite saavutettaisin yksityisautoilun veroja nostamalla ja vähentämällä autoilijoiden tyytyväisyyttä."

voi olla, että olen käsittänyt jotain väärin, mutta eikös tyytyväisyyttä vähentämällä saavuteta pahoinvointia eikä hyvinvointia? Vai onko tämä taas niitä juttuja, joita ainoastaan selfiekeppisukupolvi voi ymmärtää?

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Kyseessähän täytyy olla niiden "toisten" ihmisten hyvinvointi joka saadaan ratsastamalla yksityisautoiljalla. Yksityisautoilija on toisen luokan kansalainen, joka vain pilaa ympäristöä. Ikäänkuin lypsylehmä parressa, jonka hyvinvoinnista ei tarvitse välittää.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Aika taituri saa olla, jos pääsee lopputulemaan, että kävellen tai pyörällä matkaisi vaikkapa Jyväskylästä Helsinkiin nopeammin kuin autolla. Tehokkain tapa tässä tapauksessa yksityisautoilun vähentämiselle olisi valtion hallinnoiman VR:n lippuhintojen roima alentaminen.

Muutoinkin tuollainen selonteko heijastelee city-vihreiden elmänpiiriä.

Käyttäjän VesaHytnen kuva
Vesa Hytönen

Eiköhän tuo "nopeammin" tarkoita pyöräilyä Kalliosta Yliopistolle?

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

On tutkittu, että ns. hiilijalanjäljen perusteella bussiliikenne ei ole yksittäistä matkustajaa kohden lainkaan yksityisautoilua ympäristöystävällisempää, varsinaisia ympäristöetuja joukkoliikenteen avulla voidaan saavuttaa vain, jos kyse on sähköjohtimiin perustuvasta raideliikenteestä ja sähkö tuotetaan ydinvoimaloissa. Helsingin seutu toisaalta on sen verran iso kaupunkikokonaisuus, että joukkoliikenteellä on merkitystä ruuhkien vähentämisessä.

Epäilenkin, että yksityisautoilun vastaisuudella on ihan muut taustasyyt. Silpputyön ja työttömyyden yleistyminen uhkaa jättää entistä suuremman osan nuorista taloudellisesti ahtaaseen asemaan, jossa varaa ajokortin hankkimiseen, puhumattakaan auton hankkimisesta, ei ole. Suurimmissa kaupungeissa kunnallispoliitikoilla on syynsä pelätä tätä osaa äänestäjäkunnasta. Mutta autoilun vastaisuus saattaa olla väärä reaktio oikeaan ongelmaan, sillä tämän aikaisemman kirjoitukseni perusteella "ajokortittomuustrendiin" ja sen todellisiin syihin tulisi aktiivisesti reagoida. Lainaus viitatusta kirjoituksestani:

" ... yllättävän monet ammattikoulutasolla opeteltavat ammatit ovat sellaisia, että niiden suorittamisessa tarvitaan autoa. Kun ajokortin tarve tulee, sitä ei pysty hankkimaan samalla tavalla nopeasti kuin autoa, koska hyvän ja turvallisen ajotaidon oppimiseen menee aikaa.

Nuorten ajokortittomuudesta voi tulla tulevaisuudessa eräs rakenteellista työttömyyttä pahentava osatekijä pääkaupunkiseudulla. Poliittisten päättäjien tulisi tunnistaa ajoissa, milloin ajokortittomuus on merkki yhä useamman ihmisen kroonisesta heikosta rahatilanteesta aikuistumisen kynnyksellä. Katson, että tällaisessa laajojen etäisyyksien maassa kuin Suomi on, tulisi ajo-oikeuden hankkimista pitää edes jonkin asteisena perusoikeutena ja ajokortin hankinnan kustannuksia tulisi aktiivisesti alentaa. "

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

Tuota minäkin olen yrittänyt korostaa, että suuressa osassa suoritusportaan työtä auto on välttämättömyys,
eikä suinkaan turhake tai laiskuutta, esim. infrastruktuurin ylläpitohommat nyt eivät vain mitenkään onnistu ilman autoa.

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Yleensä nämä pääosin Vihreistä lähtöisin olevat autottomuusvisiot, mukaanlukien Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston "Visio 2050" moottoriteiden bulevardisoimisineen, ovat syvemmältä olemukseltaan markkinatalouden, työn ja talouskasvun vastaisia ja jonkinlaista jako- ja oleskeluyhteiskuntaa puoltavia, kun pintakuorrutusta vähänkin raaputtaa.

Tämä näkyy muullakin tavoin kuin autoilunvastaisuudessa. Jos on seurannut esimerkiksi Osmo Soininvaaran tai Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston blogia, niissä on nähtävissä valtava preferenssi muuttaa koko Helsingin laajennetun kantakaupungin aluetta pelkästään asuntopainotteiseksi ja karsia toimitiloja.

Joukkoliikenteeseenkin suhtaudutaan yliolkaisesti, kun puhutaan vähemmistä liikkumistarpeista ja lähipalveluista, muttei kiinnitetä huomiota siihen, miten työmatkat tehdään, koska työpaikan sijainti lähellä ei monen osalta käytännössä toteudu. Ihmiset eivät voi valita työpaikkaansa koti- tai naapurikorttelistaan. Pariskunnillakin voivat osapuolten työpaikat sijaita aivan eri puolilla Uuttamaata.

Käyttäjän timonenonen kuva
Timo Nenonen

Autolla töihin pääseminen tehdään niin kallliiksi, että motivaatio tehdä niitä laisinkaan loppuu niiltäkin, joilla sitä vielä on. On todella vaikeata nähdä tässä mitään järkeä.

Käyttäjän pekkakorvenniemi kuva
Pekka Korvenniemi

Kansan enemmistö on naisia ja vanhuksia, ja äänestäjien enemmistössä vaikutus korostuu. Aktiivi-ikäiset miehet eivät ehdi eivätkä halua seurata kaikkialle ulottuvaa tyhjänpäiväistä näpertelypolitiikkaa, kun kaikki isot asiat kuitenkin ratkaistaan EU:ssa tai markkinavoimien toimesta. Niinpä rouvat sisä-, liikenne-, oikeus- ja ympäristöministerimme saavat puuhastella ja myös päättää kaikenlaisia kieltolakeja yms, rajoituksia suomalaisen jokamiehen elämään, joihin enemmistö havahtuu vasta,kun on jo tavara housuissa.
Tuo liikenneministeriö on jo pitkään ollut varsinainen naismafia, missä ei rouvien tarvitse mitään raavailta rekkamiehiltä kysyä. Sähköähän tulee heille töpselistä ja tavaraa kaupasta.

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

ite kehittelin aamusella tällaista mutta jouduin läksimään asioille kesken kaiken,
mutta lätkäisenpäs raakileen kiroitus- ja asiavirheineen esille kommenttina ettei mene ihan haaskuun.

otsikko: Kävelystä saatava autoilua nopeampi tapa liikkua

Näin perustaa valtio mietintönsä yrittäessään keksiä keinoja suomalaisen logistiikan tuhoamiseksi,

koetaan ongelmalliseksi että turhan moni on edelleen suhteellisen tyytyväisiä nykyiseen liikenteeseen lyhyillä ja pitkillä matkoilla,

tyytyväisyys pitää poistaa, joten pääagenda on tehdä yksityisautoilusta niin hankalaa ja kallista, että suomi mieluummin vaikka kävelee.

-------------------------------------

Suomi nousuun, vähäse cliintekkiä ja utuisia tulevaisuuden visioita fantsuilta kuulostavina, sanahelinällähän me ollaan tähänkin asti vedetty kurjistamispolitiikkaamme ja asialliset hommat jätetty hoitamatta kun, eimuutaku vaalipamfletteja tekemään.

kyllä se siitä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset