Itsenäinen ajattelija Elämmekö unessa?

Kova vauhti, vanha auto ja kesäyö on riskiydistelmä

Toholammin onnettomuus nosti jälleen esiin nuorten autoilijoiden riskit liikenteessä. Liikenneturvan tutkimuspäällikkö toteaa, että valtaosa nuorten onnettomuuksista on juuri tieltä suistumisia. 43% nuorten onnettomuuksista sattuu kesällä ja 44% yöaikaan. Tilastojen mukaan liikenteessä kuolleista nuorista 80% on miehiä. Kuitenkin nuorten onnettomuudet ovat vähentyneet viimeisen kymmenen vuoden aikana. Syynä tähän pidetään tiestön parantumista ja ajoneuvon turvavarusteita. Sitä tutkimukset eivät kuitenkaan kerro onko ajotavassa tapahtunut muutoksia. Nuorten autoihin voisi laittaa nopeuden rajoittimen ja 80-lätkän pariksi vuodeksi. Mahdollisuuksia ajaa suljetulla radalla tulisi lisätä, jossa voisi kokeilla vauhdin rajoja.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän TeppoSyvril kuva
Teppo Syvärilä

"Nuorten autoihin voisi laittaa nopeuden rajoittimen ja 80-lätkän pariksi vuodeksi. Mahdollisuuksia ajaa suljetulla radalla tulisi lisätä, jossa voisi kokeilla vauhdin rajoja."

En usko että 80-lätkä asiaa auttaa.

Mutta nuo suljetut radat olisivat hieno homma, harva nuori kuljettaja ymmärtää autonsa käyttäytymistä ja kuinka massa viel eteen päin.

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Suljetut radat, ns peltoautot on hyvä homma.
Hyvä homma olisi myös, että, oli uhreja tai ei, promilleja puhaltaneen auto valtiolle.

Käyttäjän VesaHytnen kuva
Vesa Hytönen

Minulla on Rellussani nopeudenrajoitin, joka toimii yhdessä vakionopeussäätimen kanssa. Vain nappulan napsautus toiseen suuntaan ja esimerkiksi tietyön vuoksi epänormaalin alhaista nopeusrajoitusta ei vahingossa ylitä. Rajoittimen voi kyllä ohittaa polkaisemalla kaasupohin kunnolla pohjaan, tämä on tärkeää, jos jostain syystä on pakko päästä hetken aikaa lujempaa.

"Nuorten autoihin voisi..." on pikkuisen hankalaa, sillä auto voi olla vanha mutta toimiva vehje, johon on teknisesti mahdotonta tuollaista rajoitinta asentaa, kaasutinmoottori eikä mitään ohjausyksikköä, jonka voisi ohjelmoida uudelleen. Ja jos isäpappa lainaa Bemariaan, niin miten tuo rajoitin saataisiin päälle siksi aikaa? Eikö se kuitenkin olisi jotenkin ohitettavissa?

Entä mikä olisi sopiva rajoitus, tuo kahdeksankymppiäkö? Jo siinä nopeudessa tietä suistuminen päin puuta tai kiveä saattaa aiheuttaa kuolonuhreja.

Laitetaan siihen autoon sitten vielä alkolukko, kännykkäpuheluiden esto, tupakoinnin hälytin, matkustajien puhevaimennin (eivät innosta kokematonta kuljettajaa) ja pari muuta estinta niin eiköhän tilastot kaunistu.

Käyttäjän VesaHytnen kuva
Vesa Hytönen

Raskaaseen kalustoon on pakko asentaa nopeudenrajoitin ja se on sikäli helppoa, että se on ajoneuvokohtainen. Rajoitin on "rekassa" ja myös käytössä siitä riippumatta, kuka ratin takana istuu.

Toistuvasti rattijuoppouteen syyllistyville voidaan antaa ehdollinen ajolupa siten, että heidän käyttämässään autossa on alkolukko. Jos tällainen kuski tavataan ilman lukkoa olevasta autosta, niin silloin hän on rikkonut henkilökohtaista hallinnollista määräystä. Vai mikähän se oikein mahtaa olla nimeltään.

Mutta en tiedä yhtään henkilöautoa, jossa olisi ajoneuvokohtainen nopeudenrajoitin, enkä halua, että minun autooni sellaista edes yritettäisiin asennuttaa. Autoani eivät muuta ja, eiedes vaimonai joten miksi minun pitäisi tuollainen laite maksaa?

Jarmon ehdotukseen sanoisin, että auton takavarikointiin liittyy niin paljon ongelmia, että ei se taida onnistua.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset