Itsenäinen ajattelija Elämmekö unessa?

Suomi ajaa Euroopan vanhimmilla autoilla



Viime vuoden lopussa henkilöautojen keski-ikä oli 10.6 vuotta. Edellisvuonna se oli 10.4 vuotta. Eniten on vuonna 2005 käyttöönotettuja autoja.

Olemme takapajula Euroopassa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (27 kommenttia)

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

Mitenniitakapajulassa, Suomalainen kuluttaja ei autoilullaan tuhlaa luonnonvaroja niin paljon kuin keskiverto eurooppalainen, siitäkään huolimatta, että sääolosuhteet auton kestämisen kannalta ovat vähintäänkin vaativat.

Voi olla että suuri osa tästä ympäristöystävällisyydestä on muotiautoilijalle "taakka" ja verottajan aiheuttamana,
joka kuitenkin on poissa omistusverotuksesta jolloin köyhälläkin VIELÄ on mahdollisuus autoon,
mitäs aattelit jos uusverotus putoaa entisestään ja omistusverotus nousee vastaavasti edelleen, kuten trendi on,

itseasiassa seurauksena on, että uuteen vaihtaessa väliraha vain kasvaa,
ainoa voittaja on autotehdas,
luonto suurin häviäjä.

Olli Polli

Timo: Miten saat luonnosta häviäjän, jos matti meikäläinen vaihtaa yli 300.000 km ajetun katalysaattorittoman bensasyöpön 7-8 l/100km jonka öljynkulutus on 2-3 l öljynvaihtovälillä autoon joka kuluttaa 3-5 litraa on varustettu viimeisimmillä katalysaattorin mallilla ja syö öljyä tuskin ollenkaan vaihtojen välissä ?

Näitä kaksi-kolmesataa tuhatta kilsaa vehkeitä löytyy ainoastaan Kreikasta, entisen itä-blogin maista ja SUOMESTA!

Varsovan liiton maat kirii kovaa esim: Eesti, Puola ja Tsekit vain tyhmistä tyhmimmät Suomi ja Kreikka istuvat imemässä peukaloaan, koska ei ole varaa menettää yhtään penniä edes autoveroja ilman että koko ns. demokratia (lue Tromokratia) kaatuu kasaan!

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

Tarpeettomasta autojen valmistamisesta,
auton loppuun ajaminen on ympäristöä säästävintä, kulutuksesta riippumatta.

Eukon 300 tkm ajetussa on katalysaattori, eikä se kuluta öljyä, auto täyttää maaliskuussa 23 vuotta ja on koriltaan paremmassa kunnossa kuin suolassa kylvetetty viisivuotias, korroosiosuojaton "ekoteko".

PS: Mitä veikkaat kuinka paljon liikenteessä on näitä katalysaattorittomia "saastuttajia", kun niiden valmistus loppui yli kaksi vuosikymmentä sitten, kannattaako niistä pahemmin enää keuhkota?

Autojen polttoaineen kulutus on pudonnut nimellisesti.

-75 C-kadetti vie 5 litraa sadalla ja kiihtyy 0-100 ikuisuuden, vastaava nykykottero vie 4,5 litraa ja kiihtyy 0-100 ikuisuuden.

Olli Polli Vastaus kommenttiin #12

Jos keskustelu on keuhkoomista, niin pidä tunkkisi ja aja vaikka traktorilla mun puolesta. Me ei maailmaa pystytä kuitenkaan pelastamaan!

Juhani Putkinen

Miksi ihmeessä pitäisi vaihtaa täysin käyttökelpoinen auto uuteen?

Itselläni on edelleen käytössä vuonna 1994 uutena ostamani auto. Pelaa kuin enkeli ja kelaa kuin mankeli - ei vikoja. Öljyä ei tarvitse lisätä öljynvaihtovälin (10 000 km) aikana. Polttoaineenkulutus on varsin kohtuullinen kun ajaa tasaisesti, eikä koko ajan kiihdyttele ja jarruttele.

Olli Polli

Katalysaattori, vähempi päästöinen pakokaasu ja markkinatalous!

Juhani Putkinen

Uskallan väittää että minun liikkumiseni saastuttaa vähemmän kuin samat kilometrit uudella autolla ajavan. Ajan nimittäin lyhyet matkat yli 30 vuotta vanhalla kotimaisella polkupyörällä. Autoa käytän vain jos matka on pitkä (vaikkapa Varkaudesta Viroon) tai kuljetan niin paljon tavaraa ettei se ole mahdollista polkupyörällä tai kantamalla.

Kannattaa myös huomata että autojen valmistaminen ja kuljettaminen ympäri maapalloa saastuttaa melkoisesti.

Martti Kauppila

Siksi, koska Suomessa on autojen hinnat ovat täysin sikamaisia.

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen

Kurkkujen mitat ja käyryydetkin on määritelty direktiivilla, mutta auton verotusta ei! Ollaan lähdetty vähän väärästä päästä säätelemään direktiivejä!

Käyttäjän jallerajala kuva
Jari Rajala

Mun -05 autoni pelittää hyvin, ja on kaikin puolin hyvässä kunnossa. Auton valmistaminen tehtaalle maksaa muutaman tonnin, mutta hinta muuttuu matkalla kuluttajalle. Suomessa on kova autovero ja arvonlisävero, ja kauppa vetää omansa välistä, niinpä pienipalkkainen on uutta halutessaan jatkuvassa autovelkakierteessä, jossa esim. kohdallani ei ole mitään järkeä, koska ajan suhteellisen vähän, ja keskimääräiset tuloni eivät meinaa muutenkaan riittää mihinkään, ylimääräiseen kummiskaan.

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

J.P.>....Ajan nimittäin lyhyet matkat yli 30 vuotta vanhalla kotimaisella polkupyörällä......

ooooooooo

Hatunnosto.
On sanottu, että polkupyörä on ihmiskunnan nerokkain kulkuväline, huomioonottaen esim. pyörän rakentaminen, energiankulutus, saasteettomuus, kuntoilu, tiestön tarve, onnettomuuksien vähäisyys....
Jokainen polkaisu on voitto.

Autoilussa on mm se kummallisuus, että valmistetaan kymmeniä erilaisia autoja ja niihin rinnakkaismalleja, joihin tehdään näennäisparannuksia
vuosittain. Näin on niin kauan kuin autonostajat sen hyväksyvät.
Hirvittävää tuhlausta.

Vois uskoa että nykyään pystyttäisiin tekemään
autoja joilla ajetaan 1 000 000 kilometriä ilman kovin suuria korjauksia, _jos haluttaisiin_

(Meni vähän ohi aiheen, ehkä sallitaan. Jos on kiinnostusta autoilun kritiikkiin, niin alla on linkki.)

http://jormamoll.puheenvuoro.uusisuomi.fi/122167-m...

Lasse Askolin

"Ketterästi polkee vaari.
Vaarilla on Jaguaari!"

Käyttäjän ReijoKamula kuva
Reijo Kamula

Runoillaanpa Lassen aloitus loppuun.
"Perässä polkee sitten mummi,
vaikka onkin tyhjä kummi.
Mutkassa meni kummi littuun,
ja mummi lensi hevon vittuun!"

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

"Vois uskoa että nykyään pystyttäisiin tekemään
autoja joilla ajetaan 1 000 000 kilometriä ilman kovin suuria korjauksia, _jos haluttaisiin_"

Helposti, jo 30 vuotta sitten voitelaineet ja materiaali, valu- sekä koneistustekniikat olivat sillä tasolla,
pystyttiin tekemään autoja jotka kestävät melkein miljoonan.

Kaveri osti "Rähkösen laanilta" -39 DKW 8 avo"auton", pohjavaneri oli häipynyt mutta 60 luvulta asti heinikossa lojunut pelti ei ollut moksiskaan, kattomekanismikin on käytännössä ruosteeton ja toimii moitteetta vaikka kattorätistä ei ollut enää rääppeitäkään.

Nykyautoissa käytettävä "eko"pelti on erittäin surkealaatuista korroosionkestokyvyltään(kin).

Samuli Helminen

Kaikki eivät voi ajaa työ- tai kauppamatkojaan fillarilla.
Mitä niille tehdään?

P.S 145 km työmatka suuntaan ( ei onnistu pyörällä ) mutta maksan saman veron kuin ilman autoa käyttävä. ja turha puhua siitä että saan vähentää sen verotukseessa..

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

J.M.> ....Autoilussa on mm se kummallisuus, että valmistetaan kymmeniä erilaisia autoja ja niihin rinnakkaismalleja, joihin tehdään näennäisparannuksia
vuosittain. Näin on niin kauan kuin autonostajat sen hyväksyvät.
Hirvittävää tuhlausta.....

oooooooooooooooo

On erikoista että tästä asiasta ei edes puhuta. Ikään kuin asiantila olisi yhtä vääjäämätön kuin painovoimalaki.

Eikö _vapaassa_ maassa todella voida tehdä toisin. Kaikki tietävät epäkohdan.
Ei tule mieleen että yksikään kansanedustuja olisi sanallakaan viitannut asiaan. Suomessa on kait tätä nykyä vajaa 2 milj henkilöautoa ja lisää tulee...

...... hhhm..... vai siinäkö vika on että meidät miehet on saatu kilpailemaan kenellä komein kottero on? Näin meidät on alistettu parhaiksi autoteollisuuden markkinamiehiksi.

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

Vielä täytyy ihmetellä että kuinka kaikki on mahdollista. Suomessa on autojen maahantuonnin, markkinoinnin, myynnin, huollon yms palveluksessa ehkä muutama tuhat ihmistä.

Auton ostajia on toista miljoonaa. Nyt tämä pienempi ryhmä hallitsee isompaa ihan niin kuin haluaa. Lieneekö kukaan edes laskenut kuinka montaa erilaista henkilönkuljetukseen sopivaa autoa on tuotu maahan vaikkapa viimeisten kymmenen vuoden aikana.
HöH!

Jani Virtanen

Kaikista epäkohdista tämä lienee vähäisin. Nykyautoissa kun on järjestään paljon hienoja ominaisuuksia:

- mallinvaihtoväli on lyhentynyt ja malleja tulee jatkuvasti lisää, jolloin kuluttaja on betatestaaja.

- KAIKKI valmistajat käyttävät samoja valmistusmetodeja joiden keskeisin tavoite on nopeus ja kustannussäästöt. Esim mersun laatu on tämän takia romahtanut

- varaosat kalliita ja korjaaminen itse mahdotonta. Nämä ovat tietoisia valintoja valmistajilta, jonka avulla saadaan "asiakassitoutumista".

- automaalit ovat vesivärejä joista kosteus menee läpi

- ekologisista syistä autoja ei ruostesuojata

- auton hinnalla ja laadulla (kestävyys, viattomuus) ei ole enää mitään korrelaatiota keskenään ellei sitten negatiivinen

- oliko nyt uusi fokus jossa on kuulemma kolme tietokonetta 78 anturia ja yhtä monta varmasti vikaantuvaa asiaa.

- etenkin pensakoneiden todellinen, normaaliajon kulutus on vähentynyt marginaalisesti. 20 vuotta vanhat autot veivät ihan saman. Kasvanut paino, ulkomitat ja härpättimet vievät käytännössä kokonaan moottoritekniikan tuoman edun.

- kosketusnäytöt yms ovat 100 % turhaa sälää. Auton lämpötila- ja kosteusvaihteluissa hajoavat muutamassa vuodessa täysin varmasti. Tosin ei niitä viitsi käyttääkään kuin pari ekaaa kuukautta.

- eri järjestelmistä tieto kulkee yhtä piuhaa pitkin, joten yksikin kontaktihäiriö pimentää koko auton. Hinausyrittäjä totesi toissa vuoden hirmutalvena, ettei ainakaan hommat lopu. Lähes kaikki toimeksiannot olivat uusia autoja. Niin, niitähän ei saa käynnistää työntämällä tai kaapeleilla, hinata köydellä tai vaihtaa edes akkua. Lamppuakaan ei voi vaihtaa. Hienoa!

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

Siinähän ne törkeimmät asiat,
henkilöautoista on tehty salaisilla kuittauskoodeilla suojattuja rahastusautomaatteja,
yksinkertaisimmatkin huoltotoimet pitää kuitata lisensseistään maltaita maksavilla valtuutetuilla huolloilla, mitään muuta teknistä syytä sille ei ole, että auto havaitsee rikkinäisen rekisterikilven lampun, mutta ei sen ehjääntymistä.

Vesivärikin on suurimman maalivalmistajan aikaansaamaa "ekoilua" koska hyviksi todettujen akryylien patenttisuojat loppuivat,
hiilivetypäästöt pienevät auton valmistuksessa, vaan korjausmaalausten määrä moninkertaistui ja siten hiilivetypäästötkin.

Vesiväreillä maalattu mersukin on alle kymmenvuotiaana kauttaaltaan ruosteessa ekomaalinsa alla,
erityisesti korisaumoistaan, turvallisuuskin kyseenalainen.

eivätkö ihmiset tajua, että nykyautot kestäisivät lähes ikuisesti jos niitä ei nimenomaan suunniteltaisi lyhytikäisiksi ja hankalasti huollettaviksi.

Käyttäjän jallerajala kuva
Jari Rajala

Tunnen ihmisen joka massasi pohjan, pintakäsitteli korin, ja rasvasi joka ikisen nippelin aivan uudesta autostaan, ja harrasti sitä säännöllisin väliajoin. Auto kesti ihan älyttömän pitkään hyvänä. Kaikilla ei tuollaiseen toimintaan tietenkään ole viitseliäisyyttä.

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Auton osilla on tietty maksimi käyttöikä ja -kilometrit, jonka jälkeen ne on vaihdettava uuteen. Niin myös autolla on taloudellinen käyttöikä, jonka jälkeen korjauskustannukset kasvavat merkittävästi. Jo auton pelkkä ruostuminen vaatii toimenpiteitä mennäkseen katsastuksesta läpi. Olen pitänyt pakosta useita autoja lähes romuksi asti, enkä voi sanoa sen olleen mitenkään järkevää. Näennäisesti se voi tuntua taloudelliselta pienien pääomakulujen takia, mutta korjauskulut ovat sitäkin isommat.

Juhani Putkinen

Jarmo: "Jo auton pelkkä ruostuminen vaatii toimenpiteitä mennäkseen katsastuksesta läpi."

Minä ruostesuojautin autoni heti uutena parhaalla tietämälläni menetelmällä ja sitten muistaakseni kuuden vuoden kuluttua ruostesuojautin uudelleen. Niinpä noin 18 vuotta vanhassa autossani ei ole ruosteongelmia.

Toki kun sillä on ryttyytetty sotaharjoituksissa metsässä ja huonoilla teillä, niin pohjan massausta on pitänyt silloin tällöin paikata - mutta sehän ei maksa käytännössä mitään kun itse tekee.

Edes pakoputkea ei ole vielä tarvinnut vaihtaa - jarrupaloja toki.

Käyttäjän JaakkoKorpi-Anttila kuva
Jaakko Korpi-Anttila

Moni meistä ajaa W-merkkisellä autolla, jossa on puolalaiset osat, turkkilainen työ ja sveitsiläinen hinta.

Että miksei saksalainen hinta? No saksalainen insinööritoimitusjohtaja kertoo myyntihinnan varmuuden vuoksi vielä piillä (3,14). Suomeen myytävien autojen osastopäällikkönä on tiettävästi sveitsiläissyntyinen insinööri. Nämä vuoristojuutalaiset käyttävät loppuhinnoittelussa kertoimena g:ä (9,81).

Kun hinnoittelu on tällä pohjalla, niin uuden auton käytöstä moni sanoo ketun tavoin, että happamia ovat nuo pihlajanmarjat ja jättää bemarin kaupan hyllylle.

Markku Nieminen

Suomalaisten veroaste on 46% ja esim. espanjalaisten 30%. Siksi suomalaiset ajavat paskimmilla autoilla, pukeutuvat huonoiten, syövät halvinta hiilarimössöä jnejne

kokoomus ja sosiaalitemulit ovat näin päättäneet.

Käyttäjän HenriHakkarainen kuva
Henri Hakkarainen

No, eiköhän yhden sukupolven aikana porukka keskity asutuskeskuksiin sen verran hyvin, että autoilun tarve vähenee tulevaisuudessa ja valtio saa keksiä jonkin muun lypsylehmän.

En kyllä ymmärrä, mihin kukaan tarvitsee yli 1000 euron arvoista autoa.

Lasse Askolin

Beijingissä porukka keskittyi, mutta ei tiennyt autoilun tarpeen vähenemisestä mitään.
Eikö siellä osata suomea, ikivanhassa sivistysvaltiossa!

Käyttäjän IlkkaKiviniemi kuva
Ilkka Kiviniemi

Parempi vanha Mercedes- Benz ja ABS kuin uusi Lada ja laadun loppu. Toyota on välillä hengenvaarallinen auto uutena, viimeisimpien uutisten perusteella. Lattialla oleva matto ei riittänyt selityksesksi, miksi moottori ei laskenut kierroksiaan, vaikka kuski nosti jalan kaasupolkimelta. Kuinka paljon vanhempi Suomen autokanta on muihin Euroopan maihin verrattuna. Jos eroa ei ole paljoa, niin eipä sen sitten liiemmin väliä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset