*

Itsenäinen ajattelija Elämmekö unessa?

Sääli miten ihmisiä vedätetään silmälasikaupassa

Ostin kahdet lasit. Ensin kävin Silmäasemalla. Pyysin tarjouksen kaukolaseista voimakkuudella – 4,5, heijastamaton, kovapintainen linssi ja kahdesti ohennettuna. Tarjouksen mukaan kehykset olisivat ilmaiset, mutta linssien hinnaksi tulisi 320 euroa. Tämän jälkeen kävin Specsaversillä. Pyysin saman tarjouksen 70 euron kehyksillä. Kokonaishinnaksi ilmoitettiin 149 euroa. Arvaat varmaan kummat lasit otin.

Toisena päivänä kävin Instrumentariumilla. Minulla oli mukanani vanhat aurinkolasit voimakkuuksilla. Pyysin tarjouksen aurinkolaseista uusilla voimakkuuksilla vanhoihin kehyksiin. Hinnaksi ilmoitettiin 210 euroa. Lisäksi kyllä todettiin, että tulisi halvemmaksi ottaa heiltä uudet kehykset. Tämän jälkeen menin taas Specsaversiin ja heidän hintansa aurinkolaseista minun entisiin kehyksiin oli 149 euroa. Otin toisetkin lasit Specsaverisiltä.

Välimatka näiden kolmen kaupan välillä on noin 100 metriä. Säästin 232 euroa kävellessäni tuon matkan kahdesti.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (17 kommenttia)

Käyttäjän tonyvuori kuva
Tony Vuori

Siinä on vedätystä, jos työ ja materiaali maksaa saman. Yrityksillä saattaa olla eroja siinä mistä materiaalit hankitaan sekä miten ja missä työ tehdään. Tietysti tavallinen kuluttaja on joskus pakotettu valitsemaan halvin miettimättä talousasioita omaa välttämätöntä toimeentuloaan laajemmin.

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Jos laatu on sama valitsen yleensä edullisemman.

Perinteisellä silmälasiketjulla käyttävät valkoisia takkeja. En suostu maksamaan rekvisiitasta.

Yrityksen pitääkin tuottaa voittoa, mutta tuplahinta toisiin vastaaviin yrityksiin nähden on minulle liikaa.

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Olen käyttänyt laseja 35 vuotta. Merkkikehykset eivät ole tuoneet minulle mitään lisäarvoa.

Pasi Viertola

Specsavers tilasi joku vuosi sitten muistaakseni VTT:ltä tutkimuksen lasiensa laadusta. TVssä oli sitten dokumenttiohjelma, jossa todettiin että tutkimuksessa oli tutkittu vain Specsaversille edullisia laatukriteereita ja todellisuudessa heidän linssiensä laatu oli alempi kuin kalliimpien optiikkaliikkeiden linssien laatu.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Pasi Viertola laatu on todella tärkeä minulle. En ole valmis joka vuosi uusimaan laseja ja kehyksiä, siksi hankin ne laatuliikkeestä. Olen saanut instrusta aina sopivat. Hintakin kohdallaan. Olen toki käyttänyt merkkituotteita, mutta ne kestävät käytössä. Olisikin kiva tietää miten pitkäikäisiä Specsaversin tuotteet ovat. Köyhän ei kannata hankkia halpaa, yleensä se osoittautuu huonoksi. Kokemusta siitäkin on.
Se mikä pikkuisen ihmetyttää ovat nuo pinnoitteet. Voiko niitä uusia, kun ne vaurioituvat. Minulle sanottiin, että ei ole mahdollista. Miksi? Näyttää rumalle, kun osa pinnoitteesta on lähtenyt. Pinnoitteet voivat lähteä esimerkiski kuuman höyryn vaikututksesta. Miksi?

Käyttäjän KH kuva
Kalevi Härkönen

Ostin minäkin Specsavers lasit kerran. Halvat oli, mutta ei niillä siten nähnytkään yhtä hyvin kuin edellisillä, kalleilla laseilla.

Tapani Savolahti

Kohta kaksi vuotta ollut käytössä lasit Favopticilta, joka on vielä puolet halvempi kuin specsavers. Pelkkää hyvää sanottavaa. Laatu erinomainen sekä sangoissa että linsseissä. On se vaan tyhmää maksaa liikaa.

Käyttäjän markolilja kuva
Marko Lilja

Lasit ovat todellakin laadun suhteen hankalat ostettavat. Itse kilpailutin vakuutukset autoon ja hupsista keikkaa...

Vakuutusyhtiö A (jossa vakuutukset olivat vanhastaan) pyysi vakuutuksesta 900 (kasko) + 587 (liikennevakuutus).

Näin netissä mainoksen vakuutusyhtiö B:ltä ja pyysin heiltä tarjouksen kun en uskonut silmiäni "vakuutuslaskurin" tuloksista.

Laajin kasko, keskeystysturva (joka puuttui aikaisemmin) ja liikennevakuutus maksoivat YHTEENSÄ 897 e.

Tilasin vakuutuksen siirtopaperit välittömästi.

Soitin puoliksi kiusallani vakuutusyhtiö A:han ja he tiputtivat silmää räpäyttämättä 30% hinnasta pois jääden edelleen yli 200 euroa kalliimaksi kuin kilpailijansa.

Kun kyselin vakuutusyhtiö B:stä mihin hinta perustuu niin onnettomuustilastoihin. He sanoivat rehellisesti, että osa autoista on heillä kilpailijoita kalliimpia ja osa selkeästi halvempia vakuuttaa.

Opetuksena oli, että nyt kilpailutan kaikki vakuutukset vuosittain.

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

Kannattaa tarkkailla, mulla yli puolittui liikkennevakuutuksen hinta,
jälkikäteen tuli lähes huijattu olo,
että olin maksanut vuosien saatossa tuhansia ja taas tuhansia euroja enemmän ja vain hintaa lukuunottamatta identtisellä sopimuksella.

Käyttäjän jallerajala kuva
Jari Rajala

Tämä ei ole mainos, vaan kokemukseni. Kilpailutin myöskin aikoinaan vakuutuspakettini, säästin 400€ vuositasolla. Kilpailutin sitten uudestaan, säästin toiset 400€. Kysypä siis tuolta tarjous http://www.pohjantahti.fi/

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Kysyn vaan, oletko jo saanut ne lasisi Specsaversilta ?

Eräs tuttuni sai lasit muutaman viikon viiveellä ja täysin väärillä vahvuuksilla. On kulunut muutama kuukausi ja vieläkään ei ole oikeilla vahvuuksilla varustetut lasit saapuneet.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Vaihtoehtoinen otsikko blogistin kirjoitukseen vedätyksestä silmälasikaupassa olisi voinut olla:

Sääli miten ihmisiä kustaan silmään silmälasikaupassa.

Käyttäjän optimisti kuva
Juhani Niinipuu

Itse ostin viime kesänä lasit kehyksineen yksityisestä suomalaisesta silämälasiliikkeestä. Linssit tulivat Ruotsista kahdessa päivässä ja liikkeessä ne sitten hiottiin sopivaksi kehyksiini ja voimakkuuksiini. Sain silmälasini siis kolmessa päivässä tilauksesta ja olin kaikin puolin tyytyväinen.

Hinta oli astetta kalliimpi kuin Specsaversissa tai Nissenissä, jotka hankkivat linssinsä ja silmälasinsa valmiina Virosta tai muualta manner-Euroopasta. Mikäli toimitusaika olisi ollut kohtuullinen (eikä 2-3 viikkoa) niin olisin harkinnut tätä vaihtoehtoa. Tällä kertaa rahani jäi kuitenkin Suomeen ja liikkeeseen, jossa sain ammattitaitoista ja ystävällistä palvelua.

Jan Gustafsson

Jos kaikki myyvät samaan hintaan, niin silloinhan kukaan ei myy halvalla. En näe tässä mitään vedätystä, kyllä ihmiset osaavat itse päättää mistä haluavat silmälasinsa ostaa.

Käyttäjän jonnapurojarvi kuva
Jonna Purojärvi

Sääli on, miten silmälasiliikkeissä vedätetään siinäkin vaiheessa, kun raha on vaihtanut omistajaa. Tai sitten on asiakaspalvelun taso vain auttamattoman alhainen. Kävin reilu kolme viikkoa sitten tilaamassa lasit (Silmäasemalta), jolloin todettiin, että noin puolentoista viikon päästä olisivat noudettavissa. Ei ole siis vieläkään uusia laseja, eikä ole mitään ilmoitusta aiheesta antaneet.

Täytyy kysyä, kun lasit päähäni saan, oliko tuo aika-arvio vain huono arvaus, mainosvedätys (turha sellainen siinä vaiheessa) vai onko toimituksessa tullut viiveitä. Tietäisi, onko kyseessä vedätys vai huonoa asiakaspalvelua. Turhauttaa siristellä enää, kun lasit vain odotuttavat itseään siellä jossain. Eikä tiedä, milloin niitä oikeasti kannattaisi odotella saapuvaksi. Harmillista pientä päänvaivaa nämä asiat onneksi on.

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Sääli, että työterveyshuolto ohjaa pienipalkkaisen työntekijän kalleimpaan optikkoliikkeeseen. On diili.

Käyttäjän jallerajala kuva
Jari Rajala

Menin aikoinaan Specsaversiin ja tilasin ensimmäiset lukulasini, joilla onnistuisi siis myös tietokoneen käyttö. Hinta oli kilpailukykyinen ja hienot kehykset titaania. Lasit tulivat, näin niillä tarkasti n. 10-15 sentin päähän. Voi voi, en minä kuulkaas pidä tietokoneen näyttöä naamallani. Lisähionta maksoi satasen, eipä olleet enää kilpailukykyiset. Nyt joo näkyy, mutta tietokoneen ruutu on kartion mallinen. Huono kokemus puljusta sattui minulle :(

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset