Itsenäinen ajattelija Elämmekö unessa?

Ministeri Häkämies soutaa ja huopaa sähköautojen verolla

Elokuun alussa elinkeinoministeri esitti, että sähköautot ja ladattavat hybridit vapautettaisiin auto- ja arvonlisäverosta. Mallia olisi otettu Norjasta. Nyt muutama päivä sitten hän oli tullut toisiin ajatuksiin ja sanoi, ettei esitys sovi tämän hetken taloustilanteeseen. Suomessa on Euroopan vanhin ajoneuvokanta. Jotain jo pitäisi tehdä ennen kuin kalustomme saavuttaa kuubalaisten autojen elinkaaren. Kukaan päättäjä ei tunnu olevan huolissaan vanhasta autokannastamme.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän TeppoNygren1 kuva
Teppo Nygren

En tiedä sitten voisiko Euroopan ulkopuolelta tuotavien sähkö- ja hybridiautojen tullimaksulla jotenkin päästä samaan tai ehkä parempaan tulokseen kuin niiden kaikkien verottamisella. Sähkö- ja hybridiautojen hinnat ovat vielä tällä hetkellä niin korkeat, ettei niiden hankinta edes ole monen mielessä, joten niiden verotus ei tavallista kansalaista hirvittävästi haittaisi. Jos kotimaista teollisuutta hybridien ja sähköautojen kohdalla on, niin tullimaksuilla voisi edistää kotimaista tuotantoa ja siten edistää hyvinvointia.
Keskivertosuomalaisen hyvinvoinnin näkökulmasta vero on hyvä, mutta ympäristöarvojen näkökulmasta vero on huono.Kaikkien suomalaisten näkökulmasta tullimaksu on hyvä. Taloudellisen tilanteen heikentyessä rajusti, verottomuudesta ei olisi etua autokannan uusiutumiseen hybridien ja sähköautojen kohdalla, koska niiden hinta olisi jokatapauksessa useiden tavoittamattomissa.

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Sähköautoja myytiin alkuvuonna 38 kappaletta, joten mistään suuresta bisneksestä ei ole kyse. Verottomuus olisikin lähinnä symbolinen ele.

Käyttäjän TeppoNygren1 kuva
Teppo Nygren

Totta kyllä tuo verojen vaikutus autokannan ikääntymiseen, mutta hybridi- ja sähköautojen kohdalla se ehkä tulee eteen myöhemmin. Jossakin vaiheessa kaikilla suurilla auton valmistajalla on ainoastaan hybridi- ja sähköautoja ja tuolloin sillä verolla olisi suuri vaikutus. Siihen siis ollaan jokatapauksessa menossa.

Heikki Knookala

kannattaa varmaan muuttaa kirjansa viroon ja käydä täällä vain töissä. Tältä se on alkanut vaikuttaa, kun seuraa maiden kehitystä.

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Sanovat, että naisetkin ovat kauniimpia lahden toisella puolen.. tiedä sitten.

Pasi Viertola

Minkähän takia näiden veroa halutaan alentaa?

Muutaman kymmenen bensiiniauton korvaaminen sähköautoilla ei vaikuta mihinkään asiaan mitenkään.

Jos halutaan alentaa vaikkapa hiilidioksidipäästöjä, niin on olemassa keino, joka ei maksa valtiolle juuri mitään ja jolla voidaan saavuttaa aikaa myöten tuntuva vaikutus:

Säädetään laki, että Suomessa myytävien autojen on voitava käyttää muutakin kuin maaöljypohjaista polttoainetta.

- Otto-moottoriautot flexfuel-moottoreilla varustettuna
- Dieselautot sellaisia, joissa voi käyttää myös biodieseliä
- Sähköautot ja ladattavat hybridit
- Kaasuautot

Kun esimerkiksi flexfuel-autot yleistyvät, kannattaa myös jakeluverkon rakentaminen E85-polttoaineelle ilman veronmaksajien apua. Luodaan lainsäädännöllä kysyntä ja markkinat hoitavat tarjonnan. E85 vähentää teoriassa fossiilisia hiilipäästöjä sen verran kuin siinä on biokomponenttia eli 85% (ei toki käytännössä aivan niin paljon).

Jari Tuomoja

Suomessa tulee ensi vuonna kaasuautoille pieni lisämaksu. Esim. VW Passatin kaasuauton vero nousee 50 eurosta 350 euroon vuodessa. Onneksi olkoon vaan, Suomen valtio kiittää ympäristöystävällisyydestä.

Kumma asia kun mietitään vertailua Saksaan. Bensiini ja diesel maksavat suunnilleen yhtä paljon (hyvä ettei sentilleen), mutta Saksassa ei ole käyttövoimaveroja kuten Suomessa.

Suomalainen verottaja ei luovu käyttövoimaveroista vaan pistää niitä vaan lisää. Ongelmaksi tulee se, että maksut eivät ole ajoperustaisia. Vaikka auton päästöt olisivat 1600g/km, mutta jos auto seisoo tallissa 95% vuodesta ja sillä ajetaan vaikka 1000km, ei sen päästöt ole juuri mitään todellisuudessa. Silti auton omistajaa rangaistaan päästöön perustuvilla maksuilla jolla ei ole kuitenkaan mitään merkitystä todellisten päästöjen kanssa. Todellisuudessa kun autojen päästötkin ovat nykyautoissa huomattavasti suuremmat kuin tehtaat ilmoittavat.

Flexfuel autoja voi kyllä käyttää jo nykyisin jos haluaa. Niitä voi käyttää pelkällä perinteisellä fossiililla jos haluaa. Jakeluverkosto tulee sitten myöhemmin. Esim. Ruotsissa Volvoo myy lähes ainoastaan flexfuel autoja enää, perinteisiä yhden polttoaineen autoja menee todella vähän.

Suomessa on aina hoettu mantraa, että verotus on keino ohjata ja verotus on tapa rangaista. Nyt siis valtio rankaisee jos käytät ympäristöystävällisempää autoa kuin muut ja ohjaa sinut takaisin käyttämään autoja jotka kuluttavat enemmän ja saastuttavat enemmän. Toisin sanoen valtio sitten saa sieltä veroa polttoaineiden kautta.

kati sinenmaa

Eilinen päivä oli tappion päivä elämälle.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset