Itsenäinen ajattelija Elämmekö unessa?

Vain Kuuba edellä?

Liikenneturvan tilaston mukaan suomalaisten henkilöautojen keski-ikä oli vuonna 2010 11,6 vuotta ja viime vuonna 12,3. Viimeiseen lepoon eli käytännössä kierrätykseen peltilehmämme pääsevät keskimäärin vasta 19,3-vuotiaina. Ohitimme jo Kreikan tässä tilastossa.

Edellämme on enää Kuuba ja joka tällä talouden pidolla voikin olla vielä lyötävissä, kun jaamme rahamme vielä yhtä holtittomasti kaikkien Euroopan persaukisten maiden taskuun.

Verotuksella teemme auton omistamisen mahdottomaksi ja uuden auton hankintapäätökset siirtyvät hamaan tulevaan. Suomalaisten etuja ei tunnu kukaan ajavan (ministerin edustus-audin takapenkiltä ajamista tähän voikin verrata). Turvallisuudesta ja saasteettomuudesta viis, lypsävää lehmää ei kannata tappaa, vaikka lopullista kuoliniskua tässä vain odotellaan.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (16 kommenttia)

Markku Nieminen

Puotipuksu se ajelee kovin tyytyväisenä pienipalkkaiseen mutta raskaasti verotettuun duuniinsa 90 - luvun alkupuolen nissanilla. Miksei olisi tyytyväinen kun kerran kuuluu suomalaiseen keskiluokkaan ja äänestelee oikein kokoomuspuoluetta. Sitten simmut tiukasti kiinni Prisman parkkipaikalla ettei vaan huomaisi minkälaisella kalustolla velivenäläiset liikkuvat, ettei vaan päähän juolahtaisi sellainen kerettiläinen ajatus. Sellainen että kokoomus ja kommarit vetivät vain vähän höplästä puksua eikä suomila olekaanc se maaliman rikkain maa vaikka EU takuutuspöydissä niin vakuutellaankin..

Heikki Knookala

Uusia autoja saa 10 000€:lla Kyllä se vika taitaa olla siinä ettei pikkuautolla vain kehtaa ajaa? Tuollaisia dacia dustereitakin saa n.15K€:n hintaan. Luulisi silläkin ajelevan mielummin kuin 15-20v vuotta vanhalla pommilla?

Kullervo Niittymaa

Ei kehtaa?! Se on vain kulkuväline eikä kerro omistajastaan mitään. Tiedän monia suuria hölmöjä joilla on uudehko auto.

Uusi auto on sitä paitsi huonoin sijoitus mitä voi tehdä, aina häviät ja rutkasti.

Mutta kiitos teille jotka heikon sosiaalisen statuksen pelossa maksatte vapaaehtoisesti tuhansia euroja yhteiseen kassaamme!

Aki Mönkkönen

Ei yli -95 mallisia kannata pienituloisen ostella. Menee remontteihin omaisuus. 500 eurolla saa kelpo pelin, eikä remonttihinnat päätä huimaa. Tietenkin pitää jotain ymmärtää autoista, että mikä kannattaa hankkia. Näihin pienet hommat pystyy itse tekemään ja suuria ei kannata, ei kun paaliin. Uusi auto on toki hieno uutena, mutta karmea totuus paljastuu, kun vähän vanhenee.

Kullervo Niittymaa

Juuri näin. Uuden auton hajustimia saa muutamalla eurolla, mikäli välttämättä haluaa sitä nuuskia.

Käyttäjän kunniatohtori kuva
Arto Heikinaro

Kommentoinpa nyt, jotta näen miten uusi US toimii. Kun Suomi liittyi EU:in niin meille luvattiin mm. vapaus ostaa auto mistä EU maasta haluamme ja maksaa vain ko. hankintamaan verot. Näin lupasi Ruotsikin ja ruotsalainen saa ostaa auton vaikkapa Saksasta jossa autot ovat vielä Ruotsiakin halvempia. Ja kun ruotsalainen hankki auton Saksasta ja ajaa sen Ruotsiin niin homma on sillä selvä. Ruotsin rekkariin siirto maksaa vain kilpien hinnan ja toimistokulut eli 17 euroa. Jos ruotsalainen ostaa Saksasta yli kolme vuotta vanhan auton pitää lisäksi käydä hankkimassa pakokaasutodistus jonka saa lähes kaikilta huoltoasemilta. Ja sen hinta on noin 20 euroa, siinä kaikki.

Mutta Suomen kansa petettiin tässäkin asiassa. Suomalainen kun ostaa auton toisesta EU maasta, niin siinäpä vasta käynnistyykin oikein mahtava byrokraattirumpa ja kalliit verot pitää maksaa.

Se siitä. Muissa maissa kansa olisi jo tehnyt kapinan.

Janne Lehtinen

Anteeksi offtopic, mutta luvattiin kansalle paljon muutakin ja päällimmäisenä nousee mieleen "Suomen markka ei katoa mihinkään" lupaukset. Suomalaiset kapinassa, tosiaan koko ajatuskin naurattaa. Mikähän olisi niin iso juttu, että suomalaiset edes osoittaisi mieltään julkisesti? Ei tule kyllä heti mieleen. Muualla tosiaan palaisi jo paikat!

Itse ostin juuri uudehkon saksalaisen auton ilman suomiveroa ja samalla rahalla Suomesta saa korealaista

Käyttäjän kiravuo kuva
Timo Kiravuo

Hyvähän se on kun pidetään autot ajokunnossa mahdollisimman pitkään ja ajetaan loppuun. Uusien autojen päästöt ovat pienemmät, mutta itse auton valmistus syö paljon energiaa ja luonnonvaroja ja kaikkea ei vieläkään pystytä kierrättämään.

Eikä autojen hankkiminen ole vaihtotaseellekaan hyvä asia, kun kotimainen valmistus on sangen vähäistä. Sähköautojen kotimainen kehityskin saatiin tapettua heti nuppuunsa käyttövoimaverolla.

kiravuo

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Ilmeisesti auto ei ole naiselle samanlainen symboli kuin miehelle. Minulla on Skoda, melko uusi, automaattinen ja ihana. Olin aiemmin sitä mieltä, että en koskaan Skodaa hanki: skoda, neljä pyörää ja loda, kuulosti niin kornille.
Autohan on vain kulkuväline muiden rinnalla. Miksi siitä syntyy niin voimakkaita ja toinen toisensa haastavia mielipiteitä?

Käyttäjän salvator kuva
Elo Kemppainen

Ja, Cubassa pidetään autokin hyvässä kunnossa, -58 letukka on loistovireesä vaikkei varaosia ole yli viiteenkymmeneen vuoteen ollut saatavilla...

Jarmo Makkonen

Eikös tässä oleellista ole valtion veotus eikä omatoimisuus vanhojen rakkineiden kunnnostuksessa. Toisaalta tämä selittää miksi näitä puolueita äänestetään vaikka eivät pidä mitään lupauksiaan.

Käyttäjän Farzad kuva
Farzad Moghaddam pour

Vihdoinkin joku Persu puhui, joka minulle henkilökohtaisesti maistui, vaikken näe ympärissäni kovin paljon vanhoja autoja, kuin vain omani joka on varsin vanha, mutta silti hyvässä kunnossa ja toimiva kärry!
Investöinti autoon ei ole järkevä etenkään tässä tilanteessa ja näillä ahneilla automyyjillä...

Käyttäjän optimisti kuva
Juhani Niinipuu

Hohhoijaa mitä tyjänpäiväistä marinaa vailla substanssia. Eläkkeiden taitettu indeksi pitäisi korjata ja autoveroa laskea, muttei sanaakaan mistä rahat moiseen. Valtion budjetti on miljardikaupalla alijäämäinen, joten painetta on pikemminkin toiseen suuntaan ja menoleikkauksiin.

Autoilijathan ovat maassamme maksumiehiä moneen. Ensiksi satsaisin kyllä tiestön kuntoon kuin autoveron laskuun, sillä infrastruktuuri-investoinnit ovat kauaskatseisia.

Jarmo Makkonen

Mitä jos katsottaisiin paljonko harmaasta taloudesta ja veronkierrosta ylipäänsä on verorahoja saatavissa. Voisihan säätiötkin laittaa verolle ja katsoa kuinka pääomia voitaisiin verottaa. Kehitysmaatuesta ja muutenkin varainsiirroista ulkomaille voidaan luopua eli kyllä sitä muutakin verotettavaa on kuin autoilija ja bensa.

Käyttäjän optimisti kuva
Juhani Niinipuu

"Mitä jos katsottaisiin paljonko harmaasta taloudesta ja veronkierrosta ylipäänsä on verorahoja saatavissa."

Harmaa talous käsittää mm. huumekaupan ja prostituution. Ei sitä voida kokonaan kitkeä, vaikka koko ajan yritetään. Tänään kerrottiin, että ulkomaalaiset rakennustyöntekijät saavat veronumerot kesästä lähtien ja kuittipakko saattaa tulla kassoille.

Mikä kansalaisoikeus on uuden auton omistaminen? Eikö sitä voi olla onnellinen ilman kaarreajovaloja, lämmitettyä ohjauspyörää ja pieni iskutilavuuksista moottoria?

Jarmo Makkonen

Kommentoin vain mainitsemaasi ettei kukaan mainitse mistä rahat menoihin saadaan. Sinänsä huvittavaa että otit tuossa esille huumeet ja prostituution verotuskeinona koska ei hallituskaan todellista harmaata taloutta halua nähdä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset